menu

Usability top 20 Engelse webshops

Marks and Spencer en WHSmith hebben onder de grote retaillers de meest gebruiksvriendelijke websites van de UK. Dit bleek uit een onderzoek van webconsultanty bureau Webcredible.

WHSmith behield hiermee haar nummer één positie, terwijl M&S met haar onlangs vernieuwde website steeg van een negende naar gedeelde eerste plaats. Beide retailers behaalden een usability van 83%.

Webcredible kent cijfers van 1 tot 5 toe aan 20 verschillende functies van de websites die zorgen voor extra gebruiksgemak. Gelet wordt bijvoorbeeld op de zichtbaarheid van productgroepen, de duidelijkheid van prijzen en de links naar het winkelmandje of de kassa.

De gemiddelde gebruiksvriendelijkheid die werd behaald was 73,3%. Dit in vergelijking met een gemiddelde score van 67,8% vorig jaar. Retaillers lijken zich steeds meer te richten op het perfectioneren van hun websites. Trenton Moss, directeur van Webcredible, zegt hierover: “This is largely down to online shopping revenues continuing to increase despite the recession, making retailers realise that the user experience of their websites is a key point in such a competitive marketplace.”

Drogisterijketen Boots deed het ook goed, als grootste stijger sinds vorig jaar. Warenhuis Woolworths, dat in januari van dit jaar failliet ging ten gevolge van de recessie, herstartte in juni als online-only winkel en steeg van de veertiende naar de vierde plaats met een usability van 80%. 

Klik hier voor de complete lijst.

bron: computerweekly.com

 

 

 

 

 

 

Tags

Reacties