menu

Urban Outfitters weer onder vuur. Pech of expres?

Urban Outfitters weer onder vuur. Pech of expres?De Amerikaanse kledingketen Urban Outfitters is recent weer op negatieve wijze in het nieuws gekomen. Het verkocht namelijk een shirt waar het woord ‘depression’ meerdere malen op stond afgedrukt. Volgens critici is een depressie juist iets waarmee je niet te koop zou moeten lopen. Urban Outfitters zei sorry, haalde het shirt uit de schappen, maar haalde wel weer de wereldpers. Een bewuste actie?

Het t-shirt wordt inmiddels niet meer verkocht door Urban Outfitters, maar het heeft toch een tijd online gestaan. Op het laatst werd het zelfs verkocht voor 10 dollar, daar waar het eerst nog zestig dollar kostte. Het stuk stof werd in de webwinkel omschreven als ‘super deprimerend t-shirt van Depression, met het logo over het gehele shirt’. Het shirt is dan ook van het merk Depression, dat als filosofie heeft: ‘omdat het leiden van een leven op de conventionele manier nogal deprimerend is’.

Hoe het merk ook heet en wat ook de achterliggende reden mag zijn om die naam zo pontificaal op het shirt te zetten, echt positief werd dit kledingstuk niet ontvangen. Op Twitter regende het werkelijk klachten van klanten, Urban Outfitters-fans en -criticasters. Het zou belachelijk zijn dat de webwinkel zo’n shirt zou verkopen en daarmee de werkelijke impact van een depressie zou onderschatten of zelfs bagatelliseren.

Het duurde niet lang of Urban Outfitters zag zich genoodzaakt om publiekelijk te reageren op de kwestie. Het bood z’n excuses aan en maakte gelijk bekend het shirt niet langer te verkopen.

De blunders van Urban Outfitters
Maar het was lang niet het enige akkefietje waar het bedrijf een aandeel in heeft. Zo kreeg het in 2010 eenzelfde hoeveelheid kritiek over zich heen toen het online een shirt verkocht waarop stond ‘Eat less’. Ook had Urban Outfitters een shirt online staan, waarbij de kleur ‘Obama/Black’ gekozen worden, en ging er kleding in de verkoop waar de zin ‘Everyone loves a Jewish girl” op stond, vergezeld door dollartekens.

Is dat alles? Bij lange na niet. Zo verkocht de webwinkel Ghettopoly, een parodie op het bekende bordspel Monopoly waarbij de Amerikaanse ghettoscene volgens velen belachelijk werd gemaakt. Verder verkocht Urban Outfitters het spel ‘Jesus Dress Up’, en in Philadelphia, waar in een jaar tijd meer dan 1700 schietpartijen en 300 pistool-gerelateerde moorden plaatsvonden, verkocht het kerstboomversiering in de vorm van een handgun. In 2008 kreeg het de joodse gemeenschap weer eens over zich heen, nadat het een shirt verkocht waarop een Palestijns kind met een AK-47 in zijn handen te zien is, met daarbij de tekst ‘Victimized’. Ook zou Urban Outfitters designs hebben gestolen van diverse lokale artiesten uit Brooklyn, Ieren met hun St. Patrick’s Day-shirts neerzetten als notoire drankorgels en kreeg het de LGBT-gemeenschap tegen zich na de verkoop van een kaartje met daarop een nogal merkwaardige tekst

Media-aandacht scoren met je webwinkel
Als we de controversiële momenten stuk voor stuk nader bekijken, dan geloven we eigenlijk niet dat er bij allemaal opzet in het spel was. En bij enkele zaken hadden wij zelf niet kunnen bedenken dat de ophef erover werkelijk zó groot zou worden. Toch kunnen we ook moeilijk ontkennen dat Urban Outfitters uiteindelijk niet zo héél veel spijt lijkt te hebben, want na het ene schandaal volgt al snel het andere schandaal. En als het de joodse gemeenschap een keer kwaad kreeg, deed het blijkbaar niet alle mogelijke moeite om dat in de toekomst te voorkomen. En kunnen we dat het bedrijf kwalijk nemen? Natuurlijk. Maar ze scoren er wel hartstikke veel media-aandacht mee. Media-aandacht die ze op deze manier gratis verkrijgen. Willen ze op de traditionele manier zo vaak over de tong gaan bij de media en bij consumenten, dan mag het wel heel wat dollars aan marketingbudget neerleggen.

Urban Outfitters lijkt dus gebaat bij de vele relletjes. Er zullen iedere keer heus wel wat klanten afhaken die nooit meer terugkomen, maar daar tegenover staat een groeiende naamsbekendheid en daarmee dus een grotere, potentiële doelgroep en klantenkring. Plus, als een merk zo vaak negatief in het nieuws komt, dan kan dat óók een positief effect hebben op het imago. Urban Outfitters richt zich op mensen tussen de 18 en 30 jaar oud en een aanzienlijk deel van hun klanten zal juist voor Urban Outfitters kiezen vanwege dit rebelse imago.

Tags

Reacties