Uitmelken of verkopen: wat levert het meeste op?

Uitmelken of verkopen: wat levert het meeste op?

Wat is nu het beste moment om je webshop te verkopen? Natuurlijk is dat wanneer je er zelf geen plezier meer aan beleeft of wanneer je een leeftijd hebt bereikt waarop het niet meer hoeft. Maar wat is financieel het meest interessant?

De feestdagen komen er weer aan. Voor veel spelers is dit een ietwat stressvolle periode. Er wordt weliswaar vaak een goede omzet gedraaid, maar de uitdaging is vooral om de logistiek, klanttevreden en – niet te vergeten – het werkplezier op orde te houden. Wat nu als dit al een tijdje afneemt? Dan is het verkopen van de onderneming misschien een beter idee.

‘Vlak voor de piek’

Als we het vragen aan Sander Scholten, mede-eigenaar van WebshopOvername.nl, geeft hij aan dat de bedrijfswaarde het hoogst is vlak voordat die piekt. Financieel gezien is het ideale moment om je webshop te verkopen dus vlak voordat je de absolute winststijging niet meer op peil kunt houden. Het probleem hierbij is echter dat je dit moment meestal zelf niet zo snel ziet aankomen. Vaak merk je pas dat de groei afneemt, wanneer het ook daadwerkelijk zover is.

Recente veranderingen belangrijk voor bedrijfswaarde

De omzet en winst zijn belangrijke factoren voor het berekenen van de bedrijfswaarde, maar ook de recente veranderingen hierin. Een koper die een webwinkel overneemt, projecteert de huidige en recente resultaten naar de toekomst, zo geeft Sander aan. “Als de trend opgaand is, is het geloofwaardiger om van een groeiscenario uit te gaan voor de aankomende periode.”

Andersom geldt het ook. Als de trend negatief is, zal de koper deze lijn naar de toekomst doortrekken en er eerder vanuit gaan dat het verder afneemt als hij geen actie onderneemt. Alhoewel de resultaten op dit moment gelijk kunnen zijn, zal de waarde(perceptie) bij de groeiende shop echt hoger zijn.

‘Nog even een jaartje salaris meepakken’

Veel ondernemers die hun passie kwijt zijn, besluiten toch de webshop nog even aan te houden. Het salaris kan nog even niet worden gemist en verkopen ‘kan altijd nog’. Nu is daar niets van gelogen. Ook na de piek kan een webshop nog zijn waarde hebben. Zeker wanneer de cijfers enigszins op peil zijn gebleven toen de eigenaar zijn uren terugschroefde. “Als dit kan, dan gaat de marge omhoog en is dit wellicht alsnog een ideaal moment. Maar vaak zie je dat de cijfers juist niet op peil blijven wanneer de eigenaar zijn focus verlegt en er minder tijd in steekt. Hij staat dan al met één been buiten de deur en de onderneming versloft, de reviews worden minder, de marge wordt zakt in, enzovoort.”

Maar het ideale momentum? “Ja, daarvoor ben je naar mijn mening dan wel écht te laat”, geeft Sander aan. “Je kunt je afvragen of het salaris dan nog wel opweegt tegen het verlies aan webshopwaarde. Zeker als je in die tijd ook zoveel andere mooie dingen had kunnen doen.”

Hogere overnameprijs in het verschiet

Hij geeft als tip om periodiek stil te staan bij wat je doet. Waar ben je mee bezig? Bevalt het en wat zijn je uitdagingen voor het komende jaar? En kan iemand anders wat jij doet beter? “Als dat zo is, is de waarde van de webshop voor diegene waarschijnlijk hoger dan voor jou en kan je beter verkopen.”

Als je twijfelt hoef je zeker niet halsoverkop je webshop te verkopen, maar het kan ook geen kwaad om deze meer verkoopklaar te maken. Door stapsgewijs naar een verkoopmoment toe te werken, de webshop onafhankelijker te maken, marges te maximaliseren en de overdraagbaarheid te vergroten zal er een hogere overnameprijs in het verschiet liggen. “Houd dus volledig de focus op deze shop tot het moment van verkoop en verleg pas dan actief de focus naar andere ondernemingen.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten