menu

Twitter voor webwinkeliers

Twitter vormt een ideaal platform voor marketing, klantenbinding en klantenservice. Maar hoe kun je Twitter nu effectief gebruiken als webwinkelier?

Twitter is overal. Het aantal gebruikers wordt niet openbaar gemaakt maar wordt alleen in Nederland al geschat op 400.000. Artiesten gebruiken Twitter om hun fans aan te spreken en twitteraars brengen regelmatig als eerste ‘breaking news’. 

Twitter biedt ondernemers ook een perfect marketing instrument om een groot publiek aan te spreken. Daarbij is de interactiviteit via Twitter groot. Via het netwerk communiceer je gemakkelijk met klanten terwijl je ook werkt aan het imago van je bedrijf. Een goed voorbeeld is Vodafone, dat via Twitter haar klanten op de hoogte houdt van storingen. Ook politici en artiesten gebruiken Twitter om hun fans te bereiken en hun imago te vormen.

Hoe Twitter te gebruiken als webwinkelier

Een eerste stap naar het gebruiken van Twitter als webwinkelier is het aanmaken van een account voor je bedrijf. Door je in te schrijven op Twitter.com kun je een eigen account aanmaken. Hierna geef je aan welke andere twitteraars je zou willen volgen. Kies bijvoorbeeld soortgelijke bedrijven of websites die je op de hoogte houden van het laatste ecommerce nieuws. Zoals bijvoorbeeld Webwinkelweblog.  

Geef informatie over je bedrijf zodat bezoekers weten met wie ze van doen hebben. Gebruik een logo en plaats regelmatig berichtjes in het daarvoor bestemde balkje. Deze korte berichtjes van 140 tekens vormen de kern van Twitter en zijn het instrument om de consument regelmatig te laten weten dat je bedrijf bestaat. Plaats bijvoorbeeld links naar nieuwe producten en interessante aanbiedingen. Op deze manier val je op bij klanten en  zullen klanten je zelf ook aanspreken op Twitter. 

Twitter hulpmiddelen

Alle twitteraars samen plaatsen een overvloed aan berichtjes. Dit zorgt voor een chaos van informatie waaruit je als gebruiker weinig wijs kan. Om je de weg te wijzen binnen Twitter zijn er een aantal goede hulpmiddelen. Deze programma’s helpen je op de hoogte te blijven van echt interessant nieuws op Twitter. Er zijn applicaties die je informatie geven over de lezers van je account (je ‘volgers’of ‘followers’), je helpen bij het plaatsen van berichtjes of ervoor zorgen dat je ook foto’s op Twitter kunt plaatsen.

Het programmatje Hootsuite laat je bijvoorbeeld je berichtjes inplannen. Het geeft je statistische informatie over je volgers en laat je gemakkelijk zoeken op trefwoorden die je interesseren. Zo krijg je alle Twitter berichtjes te zien die dit trefwoord bevatten. Twitpic zorgt ervoor dat je ook foto’s in je Twitter posts kunt plaatsen. Chirpstats geeft je veel informatie over je volgers en laat je ook weten welke twitteraars gestopt zijn je te volgen. TweetMeMe is een service die gebruikers gemakkelijk links naar interessante artikelen laat plaatsen in hun Twitter berichtjes en een lijst bijhoudt van de populairste artikelen.

Al deze applicaties kunnen je helpen Twitter verder vorm te geven. Naarmate je meer bekend wordt met deze programma’s en met Twitter zelf kun je steeds actiever worden op het netwerk. Je kunt dan altijd en overal berichtjes plaatsen en in contact blijven met je klantenkring. Bovendien fungeert Twitter op deze manier als een advertentiekanaal dat veel bezoekers naar je webwinkel kan trekken.

Om je verder te verdiepen in het gebruik van Twitter en andere social media voor ondernemers kijk je op Ondernemen en Internet. Hier vindt je ook een uitgebreide uitleg van de verschillende Twitter applicaties.

Wanneer je Twitter op een juiste manier inzet kan het je veel bezoekers opleveren. Twitter vormt een groot podium met een nog groter publiek, het zou zonde zijn om niet af en toe op dat podium te klimmen!

 

Tags

Reacties