menu

Twitter en Facebook vullen enkel aan

effecten social media bij webwinkelsInteractie tussen online shoppers en webwinkeliers wordt steeds diverser. Want terwijl Facebook en Twitter nog steeds aan populariteit winnen, blijken de eigen weblogs, nieuwsbrieven maar weinig aan effect of populariteit te verliezen. Nieuwe media werkt daarmee enkel aanvullend.

Mensen volgen graag merken
Ongeveer 42% van online shoppers volgt een offline of online winkel via Facebook, Twitter of het weblog van de webwinkel. En deze mensen volgen gemiddeld dan direct zes retailers. De meeste personen volgen webwinkels om daar deals te vinden (58%) of updates over de producten zelf (49%). Andere informatie zoals wedstrijden of evenementen doen het met 39% ook goed bij de online consument.

Het onderzoek is gedaan door ComScore en Social Shopping Labs, in opdracht van Shop.org. Het is gehouden onder 1787 volwassen online shoppers in april 2011. Retailers, zoals offline winkels maar ook webwinkels, gebruiken social media vooral om een merk in de markt te zetten. Om informatie snel bij de doelgroep te krijgen en om een positiever of moderner imago op te zetten. Een minderheid gebruikt het ook om werkelijk feedback te ontvangen.

Social media gebruikers willen wél bestellen!
Meer dan de helft van de Facebook gebruikers heeft via links op Facebook, wel eens de website van de retailer bezocht. Tweederde van de Twitter gebruikers zegt hetzelfde. Recent kwamen nog berichten in de media dat minder dan een procent van de omzet van webwinkels uit social media komt. Terwijl uit onderzoek blijkt dat de gebruikers wel bereid zijn om actie te ondernemen. Op beide netwerken is ongeveer eenderde bereid om direct een bestelling te doen na een berichtje op het sociale netwerk. 

Klik voor grotere versie van grafiek.

Steeds meer content
Maar eigenlijk doet het eigen weblog het ook nog steeds verrassend goed. Nieuwe media vervangen dus niet direct de oudere vormen van communicatie. Zo bleek eerder ook e-mail stand te houden bij webwinkels waar een chat-functie werd geïmplementeerd, en is de oude nieuwsbrief nog steeds succesvol. De verwachting dat deze vormen aan populariteit zouden verliezen aan de nieuwe media, blijkt dus niet gegrond. Ze blijken het meestal zelfs nog steeds beter te doen dan Twitter of Facebook. 

Grotere webwinkels komen daarmee met steeds meer content. Sommige webwinkels gaan daarin zelfs zover, dat ze gerenommeerde schrijftalenten aannemen. Welk schrijftalent maakt in Nederland binnenkort de overstap van papieren magazines naar ecommerce? We houden je op de hoogte!

Tags

Reacties