Twinkle100: Albert Heijn hijgt in de nek van Coolblue

Twinkle100: Albert Heijn hijgt in de nek van Coolblue

Corona heeft de grootste webwinkels in Nederland goed gedaan: in 2020 zagen zij hun omzet stijgen met een ongekende 45 procent. Tuincentra en bouwmarkten groeiden het hardst, en ook maaltijdbezorgers klimmen hoger op de lijst. Bol.com en Coolblue blijven de grootste, maar Albert Heijn zit de nummer 2 op de hielen.

Dat staat in de nieuwe Twinkle100, een overzicht van de grootste verkopers in ons land dat elk jaar weer verschijnt. De koplopers blijven onbetwist, met Bol.com en Coolblue op plek 1 en 2. Net als vorig jaar is Albert Heijn de derde grootste speler, maar hard onderweg om Coolblue van de troon te stoten.

Albert Heijn verkleint gat met Pieter Zwart

Het bedrijf van Pieter Zwart verslaat de Ahold-supermarkt met een omzetverschil van slechts 190 miljoen euro. Vorig jaar was het gat tussen de nummers 2 en 3 nog een ruime 400 miljoen. Albert Heijn is dus goed onderweg om naast zusterbedrijf Bol.com de top-10 aan te voeren, gevolgd door bekende namen Zalando en Wehkamp. Hoewel Amazon inmiddels een Nederlandse webshop rijker is, blijft die op nummer 6 hangen.

Boodschappenbezorgers stoten modewinkels uit de top-10

Verder is opvallend dat modespelers About You en H&M het veld hebben geruimd. Zij maken plaats voor twee nieuwkomers in de top-10: online supermarkt Picnic (plek 8) en maaltijdbezorger HelloFresh (plek 10). Van Picnic werd al verwacht dat deze hoger op de lijst zou klimmen, dit jaar met een omzet van ruim 400 miljoen euro. De supermarkten doen het sowieso goed het afgelopen coronajaar: ook Jumbo behoudt haar plek in de top-10.

Huis-, tuin- en food-categorie doen het extra goed

De categorie huis en tuin zag de grootste groei het afgelopen jaar, in het bijzonder tuincentra en bouwmarkten. In plaats van ruim 50 noteringen haalden dit jaar 70 woon- en tuinwinkels de lijst. Ook de food-categorie presteert goed, zoals boodschappen- en maaltijdbezorgers. Naast de nieuwe top-10-positie van Picnic en HelloFresh, maakt online supermarkt Crisp een glansrijke entree op nummer 38.

Corona zorgt voor explosieve omzetgroei

De in totaal 250 webwinkels zijn samen goed voor 20,9 miljard euro omzet – zo’n 1200 euro per Nederlander. In 2019 telden online verkopen nog op tot 900 euro per inwoner – een ongekende groei van maar liefst 45 procent. Net als de inhaalslag van foodbezorgers, is dit waarschijnlijk een gevolg van de lockdowns.

Omzet van Nederlandse webwinkels sinds 2017 verdubbeld.

Als we verder teruggaan, is de omzet van Nederlandse webwinkels sinds 2017 zelfs verdubbeld. De omzetgroei is ook af te zien aan de hekkensluiter: die eindigt op 11 miljoen euro, 3,5 miljoen hoger dan in de editie van vorig jaar.

Covid-effect

Covid-19 heeft onmiskenbaar een stempel op deze editie gedrukt. “De invloed van de coronapandemie op de omzetcijfers is niet te onderschatten”, zegt hoofdredacteur Daniël Verheij. “Het zorgde voor veranderingen in ons online koopgedrag en dat is duidelijk terug te zien in deze lijst. Voor het eerst staan er bijvoorbeeld vier food-spelers in de top-10 van de Twinkle100. Dat is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.”

De top-10 grootste webwinkels in Nederland:

1 bol.com €3,3 miljard
2 Coolblue €1,4 miljard
3 Albert Heijn €1,2 miljard
4 Zalando €835 miljoen
5 wehkamp €766 miljoen
6 Amazon €530 miljoen
7 Jumbo €503 miljoen
8 Picnic €420 miljoen
9 de Bijenkorf €380 miljoen
10 HelloFresh €350 miljoen
Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten