menu

Twinkle vernieuwend 2010 in

Twinkle heeft een aantal zaken vernieuwd met de start van dit nieuwe jaar. De nieuwe huisstijl en website zien er prima uit. De nieuwe slogan is waarschijnlijk weloverwogen maar wij zijn er niet weg van. En op technisch vlak laat Twinkle aardig wat steken vallen. 

De meeste lezers zullen wel bekend zijn met de naam Twinkle. Een tijdschrift, met natuurlijk bijbehorende website, dat is gestart door de uitgever BBP in samenwerking met de Thuiswinkel Organisatie. Het is hét magazine voor de webwinkelier. Tenminste zo noemden ze zichzelf tot begin van dit jaar. Als tijdschrift voor een relatief nieuw, razendsnel groeiend medium moet je natuurlijk zelf ook meegaan met de tijd. Met een nieuwe huisstijl, nieuwe slogan en compleet nieuwe website is Twinkle weer helemaal up-to-date.

Nieuwe huisstijl

De nieuwe huisstijl van Twinkle bevalt me prima. Natuurlijk blijft een huisstijl vooral veel uiterlijk en daarmee zeer smaakgevoelig, maar wat leuk is om te zien is dat het de helft van de bezoekers waarschijnlijk amper opvalt dat de website van Twinkle compleet is vernieuwd. De kleuren, lettertypen, kopjes en insteek zijn  grotendeels hetzelfde gebleven. Hier en daar is het wat meer anno vandaag gemaakt maar bovenal gewoon herkenbaar Twinkle. Ik kan vrij snel de gewenste content weer vinden en voel me gelijk thuis op de website. Goed!

Nieuwe slogan (en strategie)

De vernieuwde slogan past bij de nieuwe Twinkle, dat wel. Maar los daarvan denk ik dat ze een grote fout maken door zichzelf meer algemeen te positioneren, van webwinkel magazine naar algemeen e-commerce magazine. Twinkle wil zich op meer richten dan enkel webwinkeliers en juist ook andere online handel meenemen in het magazine. Persoonlijk denk ik dat ze beter een tweede website voor de reisbranche hadden kunnen bouwen. Een soort Twicket.nl, Travle.nl of Trawel.nl. Reizen en webwinkels is eigenlijk gewoon compleet andere business. Ook al gebruiken ze hetzelfde medium. De naam Twinkle stond juist zo mooi voor die webwinkel.

Online wordt het steeds belangrijker om je goed te positioneren, en op de afgelopen Webwinkel Vakdagen hebben Wijnand Jongen en Durk Jan de Bruin (toch niet de minsten) nog gesteld dat 2010 nog meer het jaar wordt van denken in meerdere webwinkels en de Long Tail. Meerdere websites met diepe specifieke inhoud past dan ook beter bij een branche gerelateerde organisatie. Twinkle maakt in mijn ogen de verkeerde keuze door zijn specifieke doelgroep te verlaten en te veel de concurrentie op te zoeken met al bestaande media als Marketingfacts.nl, Emerce.nl, Dutchcowboys.nl en Frankwatching welke allemaal al zo sterk zijn in online marketing.

Nieuwe techniek

Een magazine dat zelf zo veel schrijft over zoekmachines, het nut van stabiele URLs, redirects en weet ik wat nog meer doet het wel extreem slecht als je ziet dat zelfs de oude RSS feed gewoon kapot is achtergelaten. Alle oude URLs lijken zonder redirect zomaar gedumpt. De RSS feed die ik braaf elke ochtend keek via mijn RSS reader meldt niets over een mogelijke vernieuwde feed. Dagenlang zit ik naar ouwe meuk te kijken. En dat voor ecommerce specialisten! Hoe simpel is het om in ieder geval het laatste bericht op de oude RSS feed als onderwerp mee te geven; Twinkle vernieuwd. Update nu je RSS! Of iets in die geest?

 Volgens mij zijn zelfs hoofdurls als de koppen niet doorgelinkt naar het nieuwe adres. Tientallen zoektermen geven in de belangrijkste zoekmachines simpel een resultaat als: Oeps, pagina niet gevonden. Hoe knullig is dat?

Helaas heb ik geen traffic cijfers van Twinkle. Waarschijnlijk valt het reuze mee want Twinkle is een autoriteit in zijn branche. Zoekmachines zullen zeker de nieuwe website snel doorzoeken. Maar hoe simpel was het geweest een zoekmachine optimalisatie bureau hier even naar te laten kijken?

Conclusie

Het is knap dat Twinkle vrijwel alles in een keer heeft kunnen vernieuwen. Van CMS, slogan, strategie tot zelfs huisstijl. Dat alles zonder echt op te vallen zelfs. De website is, ook al ben je er in 2010 nog niet op geweest, zeker herkenbaar als Twinkle. Er zijn dingen die ik anders zou doen maar een huisstijl en strategie zijn vooral smaakgevoelig en Twinkle kiest hiervoor. In de techniek maken ze in mijn ogen wel grote fouten. Natuurlijk is het al voldoende uitdaging om alle oude content over te zetten, netjes toonbaar te maken en in het nieuwe jasje te gieten. Toch had Twinkle met vrij gemakkelijke en goedkope oplossingen in mijn ogen de overgang veel beter kunnen aanpakken. Het is schandalig dat oude RSS lezers totaal niet op de hoogte worden gesteld en opeens wekenlang naar oude content zitten te kijken. Het was echt heel gemakkelijk geweest om in ieder geval de menu koppen van de voorpagina geen gebroken links in zoekmachines te maken.

Meningen?

 

Tags

Reacties