Twickto: ‘Dit jaar naar minimaal zeven landen’

Twickto: ‘Dit jaar naar minimaal zeven landen’

Twickto is hard op weg een echt Nederlands exportproduct te worden en is daarmee een jongensdroom die werkelijkheid wordt. Het speelgoed, twintig jaar terug door zijn vader voor hemzelf bedacht, wordt nu door zoon Robin de Wilde internationaal op de markt gebracht.

In 1995 bedacht vader Gert-Jan voor zijn zoons speelgoed waarbij net wat meer creativiteit mogelijk was dan wat er destijds voorradig was. Het resultaat legde hij vast, maar door de groei van zijn onderneming vond hij niet de tijd om de prototypes daadwerkelijk in de markt te zetten. Twintig jaar later is zijn zoon dat wel van plan.

Na het te hebben gepresenteerd op de Spielwarenmesse in Neurenberg – de grootste internationale speelgoedbeurs in de wereld – merkte Robin dat hij écht wat bijzonders in handen heeft. Hij wint een internationale award en krijgt complimenten, zelfs van potentiële concurrentie. Dat maakt de jonge ondernemer vastbesloten om snel op te schalen.

B2B-webshop op basis van Intershop

Door het succes van zijn vaders bedrijf zijn daar gelukkig ook de middelen voor. Er wordt vanaf de start fors geïnvesteerd, zowel online als offline. Twickto wil internationaal als groothandel fungeren en start daarom in samenwerking met De Nieuwe Zaak direct een serieuze b2b-webshop op basis van Intershop Commerce Suite, met standaard al veel B2B-commercefunctionaliteit aan boord. Met deze webshop werden zij zelfs al een van de drie genomineerden voor de Shopping Award voor beste nieuwkomer.

Ook worden er snel afnemers gevonden. Al in het najaar van 2017 ligt het speelgoed in alle 500 Intertoys-winkels, bij Bol.com, Wehkamp, diverse scholen en andere aanbieders. Maar dat is alleen nog maar Nederland. In 2018 is het bedrijf van plan minimaal uit te breiden naar zeven landen, geeft Robin de Wilde telefonisch aan.

De tekst gaat door onder de video.

Naast Europa al interesse uit China en het Midden-Oosten

De potentie is enorm. Robin geeft aan dat er na de internationale beurs interesse van over de hele wereld is gekomen. “Inmiddels liggen we naast Nederland ook in winkels in België en IJsland, zijn we met Finland, Tsjechië en Duitsland in een vergevorderd stadium en zijn we ook met retailers uit andere landen in gesprek. Er is zelfs al interesse getoond vanuit het Midden-Oosten en China.”

“Die laatste regio’s gaan wat minder snel. De interesse is er niet minder groot, ook al klinkt China misschien onlogisch om speelgoed naar te exporteren. We werken daar met goede samenwerkingspartners en er blijkt een sterke vraag naar goed technisch speelgoed. Maar die landen kennen andere regelgeving en certificering, in vergelijking tot de Europese landen.”

Het succes van Twickto zit hem in verschillende zaken. Om te beginnen is de markt van goed constructiespeelgoed er een die normaal maar weinig verandert. Marktleider LEGO domineert en daarnaast is er eigenlijk maar weinig dat kinderen kan uitdagen op het creatieve vlak. Door de werking van Twickto – je kunt het klikken, maar het ook via schroeven verbinden zodat je alle kanten op kan en er werkelijk alles van kunt maken – is er eindelijk weer echt wat nieuws op het gebied van constructiespeelgoed waarin kinderen volledig hun fantasie kwijtkunnen.

Interesse vanuit scholen en bedrijven

Ook vanuit het onderwijs én het bedrijfsleven komt veel interesse. LEGO heeft wereldwijde samenwerkingen zoals LEGO Star Wars of soortgelijke campagnes, maar is onbereikbaar voor het Nederlandse mkb. Twickto heeft daar dus enorm veel potentie. “Die mogelijkheid zien we zeker en we zijn dan ook met partijen in gesprek. Het is voor ons een interessante kans om het aanbod uit te breiden,” geeft Robin aan.

Met alleen al de winkels waar het speelgoed dit jaar wordt aangeboden is Twickto een miljoenenbedrijf, de potentie is enorm en de beperking zit hem vooral in de mankracht. “Waar het heen gaat? Dat durf ik echt niet te voorspellen. We zijn momenteel nog met een team dat op twee handen is te tellen, we moeten dus prioriteiten stellen en zijn voor ons succes ook afhankelijk van de inzet en snelheid van de retail zelf. Voor ons is het vooral een jongensdroom die uitkomt.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten