menu

Tuincentrum Overzicht: ‘We zijn geen groentje in de branche’

Hoewel de regen de afgelopen dagen met bakken uit de hemel viel, kunnen we hopelijk over niet al te lange tijd genieten van een lekker lentezonnetje. Waar dit voorheen de tijd was dat consumenten massaal naar de verschillende tuincentra trokken, begint de zoektocht naar de juiste artikelen voor in de tuin steeds vaker online. Een goede ontwikkeling als je het aan Melissa Nagtegaal vraagt, online marketeer bij Tuincentrum Overzicht.

De vergelijkingssite Tuincentrum Overzicht is sinds 2006 actief en richt zich met 130 aangesloten webshops en tuincentra op huis-, tuin- en dierenartikelen. Het bedrijf maakt deel uit van Garden Connect, dat websites en webshops maakt voor de tuinbranche. “Toen we startten met Tuincentrum Overzicht waren er al diverse vergelijkingssites actief, maar niet in onze branche. Ook helpt het dat Garden Connect al een gevestigde naam is. Vorig jaar won het op de Tuinzaken Retail Experience nog een award voor het meest innovatieve bedrijf in de tuinbranche.”

Als relatieve nieuwkomer in de vergelijkingsbranche helpt de aanwezigheid van een sterk moederbedrijf ongetwijfeld. Toch raakt ook deze markt aardig verzadigd. Melissa legt uit dat het voor tuinspecialisten die een website of webshop laten maken door Garden Connect een vrij logisch vervolg is om hun assortiment ook via Tuincentrum Overzicht aan te bieden. Al is een samenwerking met Garden Connect geen vereiste. “Met meer dan 100.000 tuinproducten en diverse tuinnieuwtjes en tuintips is ons aanbod veel omvangrijker dan dat.”

‘We zijn afgelopen jaar met ruim 45% gegroeid’

Tuincentrum Overzicht werkt op cpc-basis. Met een vast tarief van negen cent per klik wordt de drempel voor webwinkels en tuincentra om zich aan te sluiten laag gehouden. Ook biedt de vergelijkingssite, net als haar concurrenten, de mogelijk om te adverteren middels banners die zichtbaar zijn per regio. Maar waar anderen een vaste prijs per advertentie(periode) rekenen, zijn de kosten bij Tuincentrum Overzicht regio-gebonden. Melissa vertelt dat de kosten worden vastgesteld op basis van het aantal bezoekers en de verwachte resultaten. “Noord-Holland trekt bijvoorbeeld veel meer bezoekers dan Limburg. Dan vinden wij het wel zo eerlijk als dit ook wordt verrekend in de advertentietarieven.”

Hoewel je zou verwachten dat consumenten niet snel geneigd zijn om duurdere tuinartikelen online aan te schaffen, wordt de vergelijkingssite volgens Melissa goed gebruikt. “Vorig jaar trokken we ruim 2,7 miljoen bezoekers. Vergeleken met een jaar eerder zijn we meer dan 45% gegroeid. Voor dit jaar hopen we deze groeicijfers voort te zetten. De kracht achter ons platform is dat vrijwel alle aangesloten partijen beschikken over fysieke verkooppunten. Ook voor de producten die consumenten liever in een tuincentrum aanschaffen, denk bijvoorbeeld aan een dure tuinset, begint de zoektocht veelal bij ons. We zijn op dit moment de grootste vergelijkingssite van huis, tuin- en dierenartikelen van Nederland en onze ambitie is uiteraard om dit te blijven.”

Tags

Reacties