Tover Tumblr om tot webwinkel
Social media en ecommerce gaan hand in hand samen, zo lijkt het. Het is inmiddels mogelijk om op Facebook, Pinterest of Twitter spullen direct via die site te bestellen. Het is daarom dan ook niet onlogisch dat men een zelfde weg wil inslaan met de blogdienst Tumblr.
Coexist Digital heeft sinds kort Tumblr Commerce Platform gelanceerd. Hiermee is het mogelijk om een shopbare Tumblr-blog te starten, betalingen (die via betalingsstartup Stirpe verlopen) te accepteren, bestellingen af te handelen en toegang te krijgen tot statistieken om de prestaties van je blog te verbeteren.
Tumblr Comerce Platform is niet de eerste poging om van een Tumblr-blog een webwinkel te maken. Eerder begon Nike op de microblogdienst al een ‘shopblog’, net als modewinkel Of A Kind, die daarvoor gebruikmaakte van de webwinkel-technologie van Shopify. Maar het webwinkelplatform van Coexist moet het voor zowel merken als voor kleinere webwinkels eenvoudig maken om via hun een webshop te beheren op Tumblr.
Drie procent van de omzet voor Coexist
Webwinkels die willen gebruikmaken van de dienst moeten er wel rekening mee houden dat ze drie procent van de verkopen die via die dienst plaatsvinden moeten afstaan aan Coexist. In ruil daarvoor kunnen ze de dienst wel volledig gratis gebruiken. Voor merken heeft het bedrijf een meer ‘custom made’ iets voor ogen, waarbij ze bijvoorbeeld voor een modemerk tijdelijk een pop-up store op Tumblr kunnen creëren voor tijdens een evenement als Fashion Week. De volgers op Tumblr kunnen dan gelimiteerde producten bestellen die tijdens die week worden aangekondigd.
Het eerste bedrijf dat via Tumblr Commerce Platform een shop heeft geopend op Tumblr is Jeni´s Splendid Ice Creams, dat vorig jaar voor één miljoen dollar aan producten verkocht via hun website. Vorige week ging hun Tumblr-blog live en er zijn inmiddels drie dingen via die blog online te bestellen, waaronder vier ijssandwiches voor 32 dollar.
“We zien het als een outlet-store waar we wat kleinere verkopen kunnen doen en waar we ook enkele gelimiteerde producten kunnen verkopen die we anders niet op onze site zouden zetten”, aldus de community-manager van Jeni’s. Het bedrijf ziet de blog dan ook als een virtuele pop-up shop.
Webwinkels op sociale netwerksites
Tumblr is dus, zoals eerder gezegd, duidelijk niet de eerste waarbij externe partijen van de site een webwinkelplatform proberen te maken. Zo maakt Pinshoppr van Pinterest een webwinkel en doet ShopInterest hetzelfde. En ook op Facebook is het al een tijdje mogelijk om als webwinkelier een shop te beginnen, al is dat volgens sommigen niet helemaal een succes te noemen. En ook Twitter ontkomt niet aan de online commercie, al is het daar qua opzet van de site lastiger om een (visueel aantrekkelijke) webshop te lanceren. Partijen lijken zich met Twitter dan vooral op microbetaaldiensten te richten, waarbij Twitteraars een product via een simpele betaallink aan hun volgers kunnen aanbieden.
Reacties