menu

Totale omzet ecommerce 9 miljard in 2011

totale omzet ecommerce 9 miljard in 2011
In 2011 heeft de ecommerce-branche, met de totale online-omzet uit diensten en producten in Nederland, ruim 9 miljard euro gerealiseerd over 78 miljoen bestellingen. Dat is wederom een groei boven de tien procent ten opzichte
van het jaar ervoor. 2011 kent meer dan tien miljoen webshoppers, die mede door mobieltjes en een betere logistiek ook nog eens vaker herhalingsaankopen doen.

Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2011-2, (infographic) het halfjaarlijkse
onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in
samenwerking met GfK Retail & Technology. Het onderzoek wordt
uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de grootste belangenvereniging van webwinkels in Nederland.

Terwijl inflatie en een kwallende economie er al langer voor zorgen dat de paar procent groei die de detailhandel kent compleet teniet gedaan wordt, weet het web dus ook in 2011 weer een flinke groei te realiseren. Het gaat  nog steeds goed met de algehele ecommerce-branche. En ook in de top van de webwinkels kunnen ze prachtige cijfers presenteren. Zo kende Bol.com, recent overgenomen door Ahold, het afgelopen jaar een omzetgroei van 18% en die andere grote webwinkel Wehkamp zit daar procentueel niet veel onder.

Vooral webwinkels zorgen voor hoge ecommerce omzet in 2011
Het zijn dit jaar ook echt de webwinkels die de groei realiseren. Reizen heeft de grootste omzetgroei als segment, met 5% ten opzichte van 2010 (€ 3,7 miljard). Na Reizen
zijn Telecom (€ 1,1 miljard) en Kleding (€ 630 miljoen) de grootste
online segmenten. Maar de sterkst groeiende segmenten zijn Speelgoed (+ 38%)
en Witgoed en huishoudelijke apparaten (+ 25%). Webwinkels zorgen, met een groei van 13% in productverkopen, voor de totale stijging van de ecommerce-markt.

Het
omzetaandeel van online diensten (vakanties, verzekeringen en tickets)
en producten is in 2011 gelijk. Wel is de groei in online producten
sterker dan in online diensten (13% vs. 6%). Wijnand Jongen: “De forse
groei in online productbestedingen is opvallend, want in de fysieke
detailhandel was in 2011 nog steeds een krimp zichtbaar van 1% (bron
CBS) in de non-food sector.”

9 miljard iets lager dan optimisten hadden gehoopt
De negen miljard omzet is een mooie groei, waarvan veel uit de decembermaand. Het bewijst in ieder geval dat online nog veel verder kan groeien. Het is wel iets lager dan sommige experts verwacht hadden. In 2006 schatte Forrester dat de Nederlandse ecommerce in 2011 op 12 miljard zou liggen. Dat het zover niet zou komen was inmiddels duidelijk maar halfjaarcijfers waren al bekend en daaruit maakten experts in de markt op dat het wel eens hoger dan 9 miljard zou kunnen zijn. Cor Molenaar schatte tijdens het eRetail event begin deze maand de omzet van de Nederlandse ecommerce rond de 9,3-9,4 miljard. Dat is dus niet gelukt.

Mobiel en logistiek zorgen voor herhalingsaankopen
Consumenten
bestellen steeds vaker producten en diensten via internet. Ontwikkelingen als de opkomst van het mobiele kanaal en
efficiëntere verzending maken het makkelijker voor consumenten om online
een bestelling te doen.

In totaal
zijn in 2011 bijna 78 miljoen online bestellingen gedaan, een stijging
van 13% vergeleken met 2010. Deze groei komt vooral door de stijging van
het aantal bestellingen per persoon. Frank Sibbel, Managing Partner van
Blauw Research: “De groei van de online verkoop komt voornamelijk
doordat kopers vaker bestellen en op deze wijze de totale markt stuwen.
Online kopers worden steeds makkelijker verleid tot het doen van een
online aankoop."

Meer dan tien miljoen webshoppers
In
2011 zijn er weer nieuwe online consumenten bijgekomen; afgelopen jaar
hebben 900.000 consumenten voor het eerst een bestelling op internet
geplaatst. Daarmee komt het aantal online kopers uit op 10,5 miljoen,
een groei van tien procent in vergelijking met 2010. De toename van het aantal
online kopers zorgt voor een verdere groei van online
consumentenbestedingen. Die groei daalt uiteraard wel. Met meer dan tien miljoen online kopers, zal de ecommerce-branche in 2012 de groei ergens anders moeten zoeken.

De orderwaarde per bestelling blijft dalen
Het
gemiddeld besteed bedrag per bestelling neemt verder af. Online
aankopen hadden het afgelopen jaar een gemiddelde orderwaarde van €115,
een daling van 3% ten opzichte van 2010. Wijnand Jongen zegt hierover: “Het toenemend aanbod, het
gemak van online bestellen en de snellere verzending zorgen ervoor dat
consumenten vaker kleinere bestellingen via internet doen.” Onduidelijk is nog of dit vooral komt doordat er online steeds meer
aanbod rond de lage bedragen komt (apps?), of dat mensen inderdaad
sneller tot een aankoop overgaan, en niet langer bestellingen bundelen
om bijvoorbeeld verzendkosten maar te verspreiden.

2012 verdere groei naar….?
Volgens het onderzoek zal ook in 2012 er weer meer via het web verkocht gaan worden. De verwachtingen zijn (is dit een feit of marketingtechnisch?) neergezet op 9,8 miljard over 2012. Volgens de onderzoekers gaan we de tien miljard dus net niet halen. Wordt het een mooie marketingstunt of gooit de economische groei roet in het eten en moeten we dit jaar echt deze mijlpaal aan ons voorbij laten gaan? We zijn benieuwd!

Tags

Reacties