Omnichannel is nog een relatief nieuw begrip in de ecommerce. Het wordt soms ook wel eens aangeduid als cross-channel of multi-channel. Maar uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer. Een onderneming die producten of diensten verkoopt en dat niet (langer) via één kanaal doet, maar via meerdere. Neem als voorbeeld Coolblue. Het begon als webwinkel die dus enkel online producten verkoopt, maar deze retailer heeft inmiddels een aantal stenen vestigingen in het land, waar consumenten niet alleen hun producten kunnen kopen, maar ook terechtkunnen voor advies. Er wordt gezegd dat omnichannel dé toekomst is van retail. Zowel de traditionele stenen winkels als de pure players die enkel online verkopen: uiteindelijk zal er een combinatie plaatsvinden: zowel online als offline verkoop. Maar ook aanwezig zijn op mobiele apparaten (in de vorm van apps of responsive websites) is een vorm van omnichannel ecommerce.

9% online aankopen gaat via smartphone

Mobiel (mcommerce)

Het gebruik van de smartphone bij online shoppen wint steeds meer terrein. In het afgelopen kwartaal heeft één op de vijf online shoppende Nederlanders iets op zijn of haar smartphone besteld. Er is 224 miljoen euro uitgegeven via dit mobiele apparaat en het gemiddelde aankoopbedrag ligt op 60,50 euro. Verder lezen

door Redactie. Over omnichannel met de tags . 1.741 keer bekeken.

Mcommerce in Nederland stijgt met 66% tijdens feestdagen

Mobiel (mcommerce)

Nu de feestdagen naderen, pakken Nederlanders vaker de smartphone of tablet om aankopen te doen. Van alle online aankopen die we doen in de laatste zes weken van dit jaar, zal 21,4 procent gebeuren via een smartphone en 18 procent via een tablet. Gezamenlijk wordt 680 miljoen euro uitgegeven via mobiele apparaten, een stijging van 65,9 procent ten opzichte van vorig jaar. Verder lezen

door Redactie. Over omnichannel met de tags , . 1.383 keer bekeken.

Helft B2B-bedrijven is van plan marktplaatsen te gebruiken

B2B-onderzoek van Intershop

Meer dan driekwart van de B2B-bedrijven heeft een webwinkel en voor 39 procent is die online shop zelfs het enige verkoopkanaal dat ze hebben. In de komende twaalf maanden zal de meerderheid vooral hun eigen webwinkel blijven gebruiken, maar B2B-marktplaatsen als Alibaba zijn ook erg in trek, net als social media en mobiele shops. Verder lezen

door Redactie. Over omnichannel met de tags , , . 1.224 keer bekeken.

‘Nederlandse detailhandel moet actie ondernemen’

Actie

De Nederlandse detailhandel moet maatregelen nemen om de sector weer op orde te krijgen en verder te kunnen groeien. Bij niet ingrijpen kan in 2025 de werkgelegenheid zijn gedaald met tussen de 55.000 en 130.000 voltijdbanen en het bruto binnenlands product met 0.3 tot 1 procentpunt. Vooral op het gebied van ecommerce en omnichannel zijn er mogelijkheden. Verder lezen

door Redactie. Over omnichannel met de tags . 1.190 keer bekeken.