Logistiek voor webwinkels

Logistiek

Een essentieel onderdeel van online retail is de logistiek. Als je de producten die je online verkoopt, zelf maakt en ook nog eens zelf bij de klanten levert, dan heb je waarschijnlijk weinig tot niets met logistiek te maken. Maar voor de meeste webwinkels geldt dit niet. Die kopen hun producten ergens in en hebben een deal gesloten met een leverancier om de bestelde pakketjes bij de klant thuis (of op een afhaalpunt) te krijgen.

Logistiek is een essentieel onderdeel van de ecommerce. Denk daarbij aan het inrichten van het magazijn van het inklaren en opslaan, zowel fysiek als in magazijnsoftware, het realiseren van besparingen op de kosten van verzenden en de verschillen tussen het zelf doen of het uitbesteden van de fulfilment. Slechts een minderheid heeft de magazijnprocessen uitbesteed. 79% van webshops voert het magazijnproces in eigen beheer uit maar vrijwel alle webwinkels hebben de bezorging bij de klant wel aan partijen als PostNL of DHL uitbesteed.

Logistiek voor webwinkels

Al deze ontwikkelingen zien wij gelukkig ook en dus schrijven we regelmatig over alles wat zich afspeelt in de logistieke sfeer. We interviewen pakketverzenders, we schrijven over nieuwe logistieke innovaties, volgen de problematiek rond retouren en we merken klachten op social media over pakketbezorgers op en we houden je op de hoogte van de mogelijkheden op het gebied van pick-uppoints, afhaallocaties, onbemande kluisjes en andere innovaties.

CheapCargo richt zich nu ook op de importmarkt

CheapCargo

CheapCargo staat bekend als platform waar de zakelijke gebruiker de juiste vervoerder kan kiezen voor zijn exportzending. Maar inmiddels is het ook mogelijk om te importeren via het bedrijf. “Vanwege de toenemende behoefte van de klant voelde het als een logisch vervolg en de contracten met de vervoerders hadden we al”, aldus eigenaar Andre Olde Hampsink. Verder lezen

door Redactie. Over Logistiek met de tags . 596 keer bekeken.

Coolblue verlengt bedenktijd naar 30 dagen

Coolblue - bedenktijd van 30 dagen

Coolblue heeft stilletjes de bedenktijd verlengd naar 30 dagen. Het volgt hiermee het voorbeeld van Bol.com, dat al langer een zichttermijn van 30 dagen hanteert. Na afloop van de 30 dagen, heeft de consument nog eens 14 dagen de tijd om het product terug te sturen. Verder lezen

door Redactie. Over Logistiek met de tags . 636 keer bekeken.

Amazon verliest miljarden op bezorgkosten

Amazon

Amazon is de grootste webwinkel van Amerika, maar daar betaalt het wel een prijs voor. Het trekt miljoenen klanten aan met gratis levering, maar zo gratis is die – uiteraard – niet. Amazon heeft vorig jaar namelijk 7,2 miljard dollar verloren op bezorgkosten. Verder lezen

door Redactie. Over Logistiek met de tags . 514 keer bekeken.

Jet Verzendt wordt KeenDelivery

KeenDelivery (voorheen: JetVerzendt)

Het online verzendplatform Jet Verzendt heeft haar naam veranderd en gaat nu door het leven als KeenDelivery. Het nog jonge bedrijf denkt met de nieuwe naam beter klaar te zijn voor internationale expansie. Met de naam wil het aangeven dat het onder andere vernieuwend, flexibel en slim is. Verder lezen

door Redactie. Over Logistiek met de tags , . 1.506 keer bekeken.

Domino’s zet gps-tracking nationaal in

Pizza gps

Domino’s is vandaag gestart met de nationale uitrol van gps-tracking van pizza-leveringen. Het begint met vijf winkels, maar voor eind februari moeten alle ruim tweehonderd winkels in ons land zijn uitgerust met deze technologie. Klanten kunnen dan real-time de bezorging van hun pizza in de gaten houden. Verder lezen

door Redactie. Over Logistiek met de tags , . 3.075 keer bekeken.