Logistiek voor webwinkels

Logistiek

Een essentieel onderdeel van online retail is de logistiek. Als je de producten die je online verkoopt, zelf maakt en ook nog eens zelf bij de klanten levert, dan heb je waarschijnlijk weinig tot niets met logistiek te maken. Maar voor de meeste webwinkels geldt dit niet. Die kopen hun producten ergens in en hebben een deal gesloten met een leverancier om de bestelde pakketjes bij de klant thuis (of op een afhaalpunt) te krijgen.

Logistiek is een essentieel onderdeel van de ecommerce. Denk daarbij aan het inrichten van het magazijn van het inklaren en opslaan, zowel fysiek als in magazijnsoftware, het realiseren van besparingen op de kosten van verzenden en de verschillen tussen het zelf doen of het uitbesteden van de fulfilment. Slechts een minderheid heeft de magazijnprocessen uitbesteed. 79% van webshops voert het magazijnproces in eigen beheer uit maar vrijwel alle webwinkels hebben de bezorging bij de klant wel aan partijen als PostNL of DHL uitbesteed.

Spelers actief in ecommerce

Logistieke bedrijven waar wij van Ecommerce News regelmatig mee in aanraking komen zijn:

Logistiek voor webwinkels

Al deze ontwikkelingen zien wij gelukkig ook en dus schrijven we regelmatig over alles wat zich afspeelt in de logistieke sfeer. We interviewen pakketverzenders, we schrijven over nieuwe logistieke innovaties, volgen de problematiek rond retouren en we merken klachten op social media over pakketbezorgers op en we houden je op de hoogte van de mogelijkheden op het gebied van pick-uppoints, afhaallocaties, onbemande kluisjes en andere innovaties.

Returned to Sender: ‘25.000 aangesloten webwinkels binnen twee jaar’

Returned to Sender

Of je nu kleding, elektronica of woondecoratie verkoopt, elke ondernemer krijgt vroeg of laat te maken met retouren. Als oud-webwinkelier is Frank Bruynes ervaringsdeskundige en met die kennis richtte hij Returned to Sender op, een gratis platform waar webwinkeliers al hun retouren kunnen verkopen. “Binnen twee jaar verwacht ik 25.000 shops te hebben aangesloten.” Verder lezen

door Redactie. Over interviews, Logistiek met de tags . 554 keer bekeken.

Gaat AliExpress PostNL verder helpen?

PostNL

PostNL verdient steeds maar aan ecommerce. Het postbedrijf haalde in de eerste drie maanden van dit jaar 34 procent van haar omzet uit ecommerce. En nu PostNL pakjes gaat bezorgen voor AliExpress, stort het zich echt vol op de ecommerce. Wat kunnen we hier de komende jaren nog van verwachten? Verder lezen

door Redactie. Over Logistiek met de tags , . 1.461 keer bekeken.

CheapCargo richt zich nu ook op de importmarkt

CheapCargo

CheapCargo staat bekend als platform waar de zakelijke gebruiker de juiste vervoerder kan kiezen voor zijn exportzending. Maar inmiddels is het ook mogelijk om te importeren via het bedrijf. “Vanwege de toenemende behoefte van de klant voelde het als een logisch vervolg en de contracten met de vervoerders hadden we al”, aldus eigenaar Andre Olde Hampsink. Verder lezen

door Redactie. Over Logistiek met de tags . 1.021 keer bekeken.

Coolblue verlengt bedenktijd naar 30 dagen

Coolblue - bedenktijd van 30 dagen

Coolblue heeft stilletjes de bedenktijd verlengd naar 30 dagen. Het volgt hiermee het voorbeeld van Bol.com, dat al langer een zichttermijn van 30 dagen hanteert. Na afloop van de 30 dagen, heeft de consument nog eens 14 dagen de tijd om het product terug te sturen. Verder lezen

door Redactie. Over Logistiek met de tags . 1.267 keer bekeken.