Top 250 webwinkels goed voor 10,4 miljard euro

Top 250 webwinkels goed voor 10,4 miljard euro

De 250 grootste webwinkels in ons land hebben een totale jaaromzet van 10,37 miljard euro gerealiseerd. De grootste webwinkel van Nederland is wederom Bol.com, dat vorig jaar 1,22 miljard euro online omzet deed in ons land.

Dit blijkt uit de jaarlijks uitgegeven Twinkle100, dat tegenwoordig eigenlijk de titel Twinkle275 zou moeten krijgen, aangezien het de 250 grootste webwinkels van ons land rankt, met daarnaast de 25 grootste online reisverkopers. Hoofdredacteur Arjan van Oosterhout zegt daarover in het voorwoord: “Wie zegt bovendien dat het bij deze aantallen blijft? Eerder hielden we het nog bij honderd, later bij tweehonderd retailers. Records zijn er om gebroken te worden.”

Top 10 goed voor helft totale ecommerce-omzet

Naast het overzicht van de 250 grootste webwinkels in ons land (op basis van online omzet in 2017) heeft Twinkle ook de data in enkele overkoepelende inzichten gevat. Zo wordt door onderstaande grafiek goed duidelijk hoe zwaar de omzetten van de allergrootste spelers wegen op de totale ecommerce-industrie in ons land. De top tien van ecommerce-bedrijven tekent immers voor bijna de helft (47,6 procent) van de 10,37 miljard euro die er vorig jaar online werd gerealiseerd door de top 250.

Omzetverdeling retailers

Ook blijkt dat de grootste webwinkels in ons land vooral doen aan de online verkoop van fashion en sportartikelen, home- en livingproducten en ‘fast moving consumer goods’, zoals boodschappen, toiletartikelen en cosmetica.

15% van top 250 biedt geen afhaalpunten aan

Verder biedt één op de vier grote spelers alleen een afhaalpunt aan op de eigen locatie, heeft 38 procent zowel intern als extern een of meerdere afhaalpunten en biedt één op de vijf alleen buiten haar vestiging de optie om online bestelde artikelen af te halen. De overige 15 procent biedt helemaal geen afhaalpunten aan.

Eén op vijf grote spelers heeft Thuiswinkel Waarborg-logo

Het meest populaire keurmerk onder de grote spelers blijft Thuiswinkel Waarborg, waarvan het logo op 57 homepages prijkt. Andere populaire keurmerken zijn Trusted Shops, Qshops Keurmerk en Webshop Keurmerk (allen drie keer gevonden) en ICTWaarborg, dat twee keer op een homepage stond.

56 van de top 100 bieden app aan

In een tijd waarin haast iedereen wel eens online heeft geshopt vanaf een smartphone of tablet, blijkt dat 44 procent van de honderd grootste webwinkels in ons land geen app heeft. Dat betekent automatisch dat een meerderheid van 56 procent dat wel heeft. Daarvan bieden ze allemaal een iOS-app aan, terwijl drie daarnaast géén Android-alternatief presenteren. Tien spelers hebben zelfs ook een app gemaakt voor Windows Phone-gebruikers.

De top 10 van grootste webwinkels in 2017

1 bol.com €1.220.000.000
2 Coolblue €884.000.000
3 Zalando €670.000.000
4 wehkamp €570.000.000
5 Albert Heijn Online €480.000.000
6 The Learning Network €288.000.000
7 Amazon €230.000.000
8 H&M €220.000.000
9 MediaMarkt €210.000.000
10 De Bijenkorf €180.000.000
Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten