menu

Toekomst social media

Dat social media hot is onder online marketeers is vrij duidelijk maar de ecommerce wereld lijkt het ook steeds meer te omarmen. Webwinkels beginnen steeds vaker een eigen Hyve of Twitter en hier en daar wordt het zelfs als serieus marketingkanaal ingezet. Maar is dit nu echt de toekomst?

Met social media worden eigenlijk alle websites bedoelt die je met een eigen profiel en gezicht een persoonlijker beeld kunnen bieden. In Nederland zijn websites als Schoolbank.nl, Hyves.nl en Nujij.nl bekende voorbeelden maar ook uit Amerika overkomende zaken als Twitter.com, LinkedIn.com en Facebook.com krijgen in Nederland langzamerhand een echt gezicht. Veel “business” wordt er door webwinkels nog niet echt op gemaakt maar websites als Hyves.nl testen wel al het een en ander. Zoals onlangs een campagne met Bacardi.

Jeremiah Owyang van Forrester heeft het social media gebruik van Amerika onderzocht en geeft een toekomst verwachting weer in zijn rapport. In het kort is zijn conclusie “in de komende jaren, zal het sociale web in een aantal generaties transformeren richting portable, social communities die in belangrijkheid en mate van invloed traditionele websites, CRM systemen en traditionele e-Commerce sites voorbij zullen streven. Bedrijven die niet investeren in communities zullen uiteindelijk marktaandeel gaan verliezen.”
Bron: Socialmediablog.nl

In Nederland zal het waarschijnlijk minder snel gaan lopen als in Amerika waar grote webwinkels als Amazon.com inderdaad elke dag moeten innoveren om hun marktaandeel vast te kunnen houden.

Wij zijn benieuwd hoeveel webwinkeliers in Nederland al rekening houden met social media. Zijn er al succesverhalen bekend? Heb jij een webwinkel en maak je intensief gebruik van social media of verwacht je dit te gaan doen? Wij zijn benieuwd naar je reactie of eventueel resultaten!

Tags

Reacties