menu

Toekomst ecommerce volgens PayPal

Toekomst van ecommerce en shoppen volgens PayPalPayPal doet het goed. Het online betaalsysteem behandelt zo’n 3650 dollar aan transacties per seconde, oftewel 315,3 miljoen dollar per dag! En het bedrijf blijft niet stilzitten. Het wil zich mobiel meer presenteren en gaat het nu ook proberen in de stenen winkels.

PayPal blijft groeien
In het tweede kwartaal van 2011 verwelkomde PayPal haar 100 miljoenste gebruiker en haalde het voor de eerste keer meer dan een miljard dollar aan inkomsten binnen in een kwartaal. En ook in de mobiele sector gaat het PayPal voor de wind. Het bedrijf meldde eerder dit jaar nog dat het zo’n 10 miljoen dollar aan mobiele transacties per dag verwerkte maar dat bedrag zal waarschijnlijk snel groeien. De verwachting is  dat er dit jaar meer dan 3 miljard dollar in die sector omgaat, een fikse stijging ten opzichte van de 750 miljoen dollar een jaar geleden.

Sinds zo’n twee jaar begeeft PayPal zich dan ook meer en meer op de mobiele markt. Dankzij de PayPal-app voor de iPhone, Android en BlackBerry kunnen mensen geld overmaken van de ene smartphone naar de andere door ze tegen elkaar te ‘bumpen’. Dit soort innovaties en technologieën moeten het hele principe van betalen niet alleen leuker maken, maar ook makkelijker.

PayPal breidt uit
Maar PayPal blijft niet stil zitten. Het door eBay gekochte bedrijf wil zich ook steeds meer in de stenen winkels laten zien. Klanten moeten via hun mobiel kunnen betalen met PayPal, door het gebruik van scantechnologieën en QR-codes. “Shoppen kan 24/7 en het vindt overal plaats – niet alleen in een winkel of op een website. De doorkruising van smartphones, social media, online en offline winkelen heeft de consument de leiding gegeven”, aldus Scott Thompson, topman bij PayPal.

Geld opnieuw uitvinden
PayPal zelf ziet het niet als ‘gewoon een creditcard op een mobiel schuiven’. Nee, zij zien het meer als dat ze geld opnieuw uitvinden en dat ze het beter laten werken voor zowel winkeliers als consumenten, op wat voor apparaat ook, waar ook ter wereld en ongeacht de manier waarop men het liefst betaalt (cash, credit of in termijnen).

PayPal wil winkeliers een ‘one-stopshop’ aanbieden zodat zij in elke fase van het winkelcyclus de consument erbij kunnen betrekken, in de vorm van locatiegebaseerde aanbiedingen, het mogelijk maken van betalingen vanaf elk apparaat en het bieden van meer flexibiliteit bij de klanten, zelfs als ze al betaald hebben.

Voor de winkelier moet dit natuurlijk ook de moeite waard zijn. Groot voordeel hiervan is dat men niet langer afhankelijk is van diverse (betaal)partijen tijdens het aankoopproces, maar dat ze zaken kunnen doen met één partij, PayPal in dit geval. Het feit dat PayPal langzaamaan zijn sporen begint te verdienen in de mobiele sector, moet de winkelier ook als muziek in de oren klinken, want veel winkeliers worstelen nog met de vraag hoe zij ‘mobiel’  het beste kunnen inzetten in hun verkoop- en marketingstrategie. Met virtuele portemonnees en locatiegebaseerde advertenties moet dit proces al wat vergemakkelijkt kunnen worden.

Paypall wil in elke fase van betalingsproces aanwezig zijn

PayPal in Nederland
Als PayPal zich in de nabije toekomst nog meer laat zien op diverse plekken en in diverse fases van het betalen, dan rest natuurlijk ook de vraag hoe dat hier in Nederland gaat gebeuren. We zijn toch een iDeal-minnend land, al krijgt PayPal wel steeds meer voet aan de grond. Begin dit jaar werd duidelijk dat PayPal Nederland in ons land sterker groeide dan iDeal, maar met het marktaandeel dat iDeal bezit, kan dat ook bijna niet anders.

Tags

Reacties