menu

Tijdschriften storten zich in ecommerce

tijdschriften en hun webwinkelsNiet alleen de kranten, maar ook de tijdschriften moeten veranderen om het hoofd boven water te houden. En ook voor hen is het blijkbaar de meest logische stap om
dan maar via webwinkels hun omzet op peil te houden. In Amerika is er al
een hele switch waarneembaar en zijn de eerste huwelijken gesloten. Nederland volgt.

In Nederland zijn de kranten jaren geleden al overstag gegaan en zijn ze, om de dalende oplages te compenseren, maar allerlei producten en diensten gaan verkopen via hun webwinkels. In de tijdschriftenwereld is een soortgelijke trend waarneembaar. Ook zij ondervinden hinder van de moderne tijden, waarbij we als consument de keuze hebben tussen allerlei digitale apparaten én online tijdschriften.

In Amerika hebben recent enkele tijdschriften besloten om er een webwinkel bij te nemen, producten uit hun tijdschrift te verkopen of op een andere manier iets te doen met ecommerce, zo lezen we op Mashable.

Tijdschriften focussen zich op ecommerce
Zo begon eerder deze maand het wekelijkse entertainmentblad Time Out New York met het verkopen van evenemententickets via hun website en iOS-apps. En vorige week lanceerde Real Simple (eigendom van Time) een mobiele cadeaugids die gebruikers in staat stelt om direct vanuit de app bestellingen te doen. En het vrouwenmagazine Elle lanceerde in diezelfde week een ‘trendgids’ op Facebook dat gebruikers ervan stimuleerde om aankopen te doen op de websites van adverteerders.

Ecommerce focust zich op tijdschriften
Nu zijn in landen als Amerika en Groot-Brittannië de tijdschriftenwereld en de ecommerce al op een andere manier met elkaar verstrengeld. Er zijn namelijk een aantal webwinkels die toptalenten uit de tijdschriftenwereld hebben aangetrokken. Zo is de voormalige hoofdredacteur van het blad Gourmet nu editorial director bij Gilt Taste, een online culinair magazine van de Gilt Groupe. En de hoofdredacteur van de Britse Esquire is nu redacteur bij Mr Porter, een luxe online kledingwinkel voor mannen, eigendom van Net-a-Porter.

Uiteindelijk krijg je online magazines die waarschijnlijk qua diepte en breedte van de content nog lang niet de kwaliteit hebben van de gevestigde papieren magazines, maar aan de andere kant weten zij wel beter diezelfde content om te zetten in leads. Waar een man voor inspiratie wellicht eerder een Esquire opensloeg, kan hij nu voor hetzelfde soort advies naar een online magazine als Mr Porter surfen en gelijk de gewenste aankopen doen.

In Nederland ook tijdschriften met webwinkels
Hier in Nederland zijn tijdschriften ook bezig webwinkels te gebruiken om hun inkomsten te spekken. Zo heeft schaakmagazine New in Chess de bijbehorende website NewInChess.com en ziet het de webwinkel als een van de belangrijkste inkomstenbronnen. In 2010 startte vrouwenmagazine Grazia met een eigen webshop vol mode, maar die site is vandaag de dag niet meer online. Het populair-wetenschappelijke magazine Quest heeft met Questwinkel.nl zijn eigen webshop, waar je ‘alle producten van Quest en door Quest geselecteerd’ vindt. Er zijn inderdaad allerlei boeken, magazines, spelletjes en agenda’s van Quest zelf te koop, alsmede externe producten zoals dvd’s en bordspellen. En het voetbaltijdschrift Voetbal International heeft niet alleen een razend populaire tv-programma (Voetbal International) en een razend populaire website (VI.nl), maar ook een webshop, waar het allerlei voetbal gerelateerde producten verkoopt, en VI-travel.nl, waar het al vijftien jaar lang voetbalreizen verkoopt.

Onze verwachting is dat het in ons land dezelfde richting zal opgaan als in Amerika: webwinkels zullen steeds meer richting online magazine gaan, terwijl juist de offline magazines steeds meer richting webwinkel gaan. Uiteindelijk liggen hier mooie kansen voor samenwerkingen, maar het kan net zo goed zijn dat webwinkels of online magazines met ingebouwde shops helemaal from scratch en onafhankelijk van andere media worden gemaakt.

Reacties