menu

Tijdens feestdagen 1 op de 5 mobiel

Nog grotere rol mobiel tijdens kerstdagenDe verwachting is dat één op de vijf online verkopen tijdens de aankomende kerstdagen in het Verenigd Koninkrijk voltooid zal worden door middel van een mobiel apparaat. Het aantal mensen dat via een smartphone of tablet een webwinkel bezoekt zal zelfs drie op de tien zijn. Hiermee gaat mobiel een nog grotere rol spelen dan voorheen.

De verwachtingen worden geschetst in de kwartjaarlijkse Benchmarking Index van IMRG. Daaruit blijkt ook dat in het tweede kwartaal van dit jaar 11,6% van de online verkopen plaatsvonden via mobile commerce, daar waar het in het eerste kwartaal nog maar 8,2% is. Vergelijken we de meest recente cijfers met die van het eerste kwartaal in 2010 (0,4%) dan is het aandeel mobiele verkopen als onderdeel van alle online verkopen zelfs met 2900% gestegen in twee jaar tijd. Uit een ondervraging van Econsultancy deze week bleek al dat ongeveer een derde van de webwinkeliers zich met hun investeringen focust op ‘mobiel’.

Webwinkel altijd toegankelijk

“Terwijl het aandeel van online verkopen dat via mobiele apparaten verloopt indrukwekkend blijft groeien, is de daadwerkelijke conversie slechts onderdeel van het grote verhaal. De mobiele ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat webwinkels nu in de handpalm van de consument liggen, wat veel voormalige drempels en beperkingen heeft ontnomen, terwijl de situaties en tijdsperioden waarin iemand een webwinkel kan bezoeken zijn toegenomen”, zo vertelt Tina Spooner van IMRG.

Niet alleen de verkopen via mobiel zijn toegenomen, ook het aantal sitebezoeken kent een aardige groei. Waar mobiele bezoeken in het eerste kwartaal van dit jaar nog 16,4% uitmaakten van de totale bezoeken aan Britse ecommerce-sites, daar is dat aandeel in het tweede kwartaal toegenomen tot 21,1%.

Bounce rate toegenomen
IMRG ontdekte niet alleen maar rooskleurige cijfers. Zo bleek ook dat de bounce rate, het percentage bezoekers dat één pagina bekijkt en de site dan weer verlaat, in het tweede kwartaal van dit jaar is toegenomen tot 29%, het hoogste wat tot nu toe is berekend in de tweeënhalf jaar dat de index deze cijfers bijhoudt. Volgens IMRG betekent dit dat de consument van vandaag de dag hogere verwachtingen heeft van hoe een webwinkelier de bezoeker bij zijn site betrekt en vasthoudt.  Wat wel weer positief was te noemen, is het feit dat het aantal keren dat een winkelwagentje werd verlaten is afgenomen. Het daalde met vijf procentpunt tot 55%, wat natuurlijk nog steeds niet erg laag is.

Tags

Reacties