Tijd besparen in winkel door slimme tas

Tijd besparen in winkel door slimme tas

Ook de winkelstraat ontkomt niet aan the Internet of Things. De Amerikaanse startup Twyst heeft slimme, met internet verbonden shoppingtassen ontwikkeld waardoor winkelen een stuk sneller moet kunnen. En dat is gunstig voor zowel de consument als de retailer.

Volgens onderzoek van Capgemini spenderen shoppers in stenen winkels bij elkaar zo’n 39 miljard uur per jaar aan het wachten in de rij voor de kassa. Daar is eigenlijk niemand bij gebaat en dus probeert Twyst hier wat aan te doen.

Tijdens de Adobe Summit in Las Vegas onthulde Adobe, dat zich steeds nadrukkelijker in de retail-analyticsmarkt mengt, haar eigen ‘store of the future’. Een van de innovaties die daarin werd getoond aan bezoekers was de met RFID-chips verrijkte shoppingtas van Twyst. Met deze tas kunnen consumenten spullen kopen door ze simpelweg in de tas te stoppen. De slimme tas houdt bij wat erin gaat en haalt vervolgens geld van de creditcard zodra de klant de winkel verlaat.


Shoppen zonder gedoe én met meer overzicht

Maar hier blijft het niet bij; de tas doet sowieso al het scan-, reken- en betaalwerk voor de klant, maar het staat ook in verbinding met de cloud en kan alle productinformatie direct tonen in bijvoorbeeld de smartphone van de klant. Zo ziet die bijvoorbeeld meteen zien wat de totale waarde is van de inhoud van de tas.

Ook is er een koppeling mogelijk met de webshop van de desbetreffende winkel. In de praktijk zou het dus kunnen dat een klant vanachter zijn computer een trui bekijkt en die in z’n virtuele winkelmandje stopt. Als hij vervolgens naar de winkel gaat om het te proberen, staat een winkelmedewerker klaar met de speciale tas en daarin de trui. Gaat de klant vervolgens naar het pashokje om de trui (samen met wat voorgestelde accessoires) te passen, dan ziet hij op een touchscreen in één oogopslag wat het allemaal kost.

Extra mogelijkheid tot upselling
Voor retailers moet de tas ook echt een toegevoegde waarde worden, zo geeft ‘ie de ondernemer de mogelijkheid om de klant beter te tracken. Adobe benadrukte weliswaar dat klanten gewoon anoniem kunnen blijven, maar zij die geen bezwaar hebben om getrackt te worden kunnen gebruikmaken van touchscreens in de winkel, speciale kortingen krijgen of producten die niet op voorraad zijn laten thuisbezorgen. Voor winkeliers biedt de Twyst-tas dus een extra mogelijkheid tot upselling.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten