menu

Tien tips om je concurrentie te bespioneren

Je concurrent bespionerenOnder webwinkels kan de concurrentie soms moordend zijn. Als alerte
webwinkelier doe je er dan ook goed aan om ze nauwlettend in de gaten te
houden. Wij komen met tien tips waarmee jij (onopvallend) je rivaal in
het vizier houdt.

Los van je klant is je grootste leraar tenslotte je concurrent. Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden als je concurrent een goede wijze toont? Charmant, is bespioneren natuurlijk niet en klakkeloos zijn onderneming kopiëren is een strategie die maar zelden werkt. Inspiratie opdoen en de zaken eens van een andere kant bekijken daarentegen, kan goedkoop en snel door alleen even te kijken naar je directe collega ondernemers! Tien manieren om snel en goed op de hoogte te blijven:

1) Maak een Google Alert aan
Iedere zelfbewuste webwinkelier heeft de naam van zijn eigen webwinkel, van hemzelf, en waarschijnlijk ook de meest belangrijke trefwoorden van zijn producten als trefwoord in Google Alerts staan. Maar je kan deze gratis dienst natuurlijk ook gebruiken om op de hoogte te blijven van je concurrentie. Je kan ervoor kiezen om de updates via e-mail of rss (Google Reader) te ontvangen.

2) Bespioneer ze via Twitter
Steeds meer bedrijven verschuiven hun online communicatie naar sociale netwerken. Twitter is hier een van. De microblogdienst wordt soms gebruikt als veredelde rss-feed, maar in enkele gevallen ook om met klanten te communiceren of om persberichten naar buiten te sturen. In zulke gevallen kan het interessant zijn om ze te gaan volgen. Je kan hiermee nauwlettend in de gaten houden wat ze online doen en hoe ze zichzelf naar anderen toe presenteren.

Zoek ook regelmatig op de concurrent via de uitgebreide zoekfunctie. Ooit was er voor Twitter de zoekmachine Topsy, maar die is na de overname door Apple ter ziele gegaan. Socialmention.com is weer makkelijker als passieve zoeker, om te zien wat er speelt in de ‘Twittersphere’. Sommige ondernemers gaan hier vrij ver in en reageren zelfs direct op een ontevreden klant door ze aan te bieden eens naar zijn webwinkel te kijken voor een beter aanbod, betere service of lagere prijzen. Mocht je dit maar niets vinden, is het in ieder geval handig om te weten of jouw concurrent wel zo te werk gaat.

3) Bekijk hun Facebook-pagina
Ook Facebook wordt steeds vaker gebruikt als communicatie- of marketingmiddel richting de klant. Door het regelmatig bekijken of zelfs fan te worden van de Facebook-pagina van je concurrenten blijf je op de hoogte van wat ze te melden hebben, hoe klanten op het bedrijf reageren en wellicht ook wat voor acties er georganiseerd zijn. Als er veel negatieve reacties op een bepaald aspect zijn kun je hier je lering uit trekken en bij je eigen webwinkel zien te vermijden. Zie je juist positieve reacties op een bepaalde actie of update, dan kan je zoiets zelf ook overwegen toe te passen. Probeer echter geen copycat te zijn, maar vertaal het altijd naar je eigen tactiek en tone of voice.

4) Meld je aan voor hun nieuwsbrief
Ook dit is een prima middel om je concurrenten in de gaten te houden. Door je in te schrijven en aan te melden voor de nieuwsbrief, blijf je op de hoogte van al het nieuws. Hiermee blijf je niet alleen up-to-date qua nieuws, maar zie je ook gelijk hoe ze hun klanten (via de mail) benaderen en wat voor middelen ze daarvoor inzetten. Vergelijk hun nieuwsbrieven eens met die van jou en ga na waar er verbeterpunten liggen.

5) Volg ze via update trackers
Een webwinkel kan je niet alleen via bovenstaande, openbare manieren volgen, maar er is ook een optie die wellicht niet iedereen kent. Via een site als www.followthatpage.com of een Firefox-addon als Update Scanner kan je je abonneren op een bepaalde webpagina, waarna je een melding (via de mail) krijgt als die desbetreffende pagina is aangepast. Niet nodig bij een websites vol berichtjes die ook via rss verspreid worden, maar wel erg handig bij websites waarvan je soms zou willen weten wanneer er iets, al is het maar heel klein, aangepast wordt, zoals de over ons pagina, afrekenpagina of algemene voorwaarden.

6) Houd ze in de gaten via fora
Net als op Twitter worden ook de internetfora gebruikt om (vaak anoniem) gal te spuien over bepaalde bedrijven en webwinkels. Struin deze zo nu en dan eens af om te kijken hoe er op dit moment wordt gedacht en geschreven over de concurrent. Je kan ze stuk voor stuk zelf bezoeken, maar je kan ook een zoekopdracht doen via bijvoorbeeld Blog Search Engine.

7) Check hun posities via Google
Wat de positie van de concurrentie ten opzichte van jou mede bepaalt is hoe zij scoren in Google. Check daarom dan regelmatig bepaalde trefwoorden om te kijken hoe jij en je concurrent ten opzichte van elkaar ranken in de zoekresultaten. Misschien moet je je toch meer op trefwoord A focussen en minder op trefwoord B. Welke trefwoorden staan er op de pagina en hoe ziet het resultaat in Google zelf eruit?

8) Blijf op de hoogte van het assortiment
Een van de kernpunten van een webwinkel is natuurlijk het assortiment. Check daarom regelmatig de webwinkel van je concurrent om te zien wat voor nieuwe producten ze aanbieden, welke het meest verkocht worden en welke in de uitverkoop zijn. Natuurlijk kun je hierna beslissen of jij je verkoopstrategie hierop aanpast en misschien dat ene product net wat scherper prijst dan je normaal zou doen…

9) Bezoek ze
Dit hoeft niet per se ‘offline’, maar het is sowieso geen slechte zaak om eens uit te vogelen wie er nu precies achter de webwinkel van je concurrent zit. Is het een eenmanszaak? Een student of een heel team? Wat voor werk deed de ondernemer voor hij de webwinkel startte en waar ligt de expertise? Zit men op kantoor of wordt er vanuit huis gewerkt? Hebben ze een groot magazijn of wordt alles vanuit een tuinhuisje gedaan? Via SIDN en de Kamer van Koophandel kun je al een hoop te weten komen over wie er achter de webwinkel (en site) zit en via bijvoorbeeld Google Streetview kun je in sommige gevallen zien hoe en waar ze gevestigd zijn.

10) Wees hun klant
Uiteindelijk is de beste strategie om te doen zoals al hun klanten: bestel er eens wat. Maar kijk goed hoe het bestelproces verloopt. Waarin onderscheidt de concurrent zich van anderen of van jou? Hoe verloopt de logistiek? Hoe zit het met de aftersales? Hou met alles in het achterhoofd: kun je er iets van leren?

Tags

Reacties