menu

Tien procent consumenten last van online fraude

Tien procent consumenten last van online fraudeMeer dan één op de tien consumenten wereldwijd is wel eens slachtoffer geworden van online fraude. In Amerika is het percentage slachtoffers (20%) hoger dan hier in Europa, waar twaalf procent hier ooit de dupe van is geweest. Bij consumenten is er vooral bezorgdheid om fraude bij het gebruik van een computer of laptop. Smartphone-gebruikers hebben minder vrees.

Dit blijkt uit een recent, internationaal onderzoek van F-Secure onder zesduizend internet-gebruikers uit vijftien verschillende landen, waaronder Nederland. Daaruit bleek dus ook dat computers en laptops worden gezien als de apparaten met de hoogste risicograad om online te gaan. Bijna zeven op de tien consumenten wereldwijd is namelijk bezorgd over de veiligheid als ze zo’n apparaat gebruiken om te surfen, shoppen, lezen, mailen of gamen. Bij smartphone- en tablet-gebruikers zijn die percentages met respectievelijk 54% en 43% lager.

De Verenigde Staten en Maleisië zijn wereldwijd de landen met de hoogste percentages fraude-gevallen, terwijl het binnen Europa vooral de Britten (17%) zijn die geld hebben verloren door online fraude. Dat percentage is even hoog als bij de landen buiten Europa. Dat het percentage op ons continent relatief laag is, verklaart misschien ook waarom de bezorgdheid hier ook minder is. In Europa is 68% van de mensen bezorgd om slachtoffer te worden van fraude tijdens het online shoppen en 61% is dat tijdens het internetbankieren. In de andere onderzochte landen lagen deze percentages veel hoger, met respectievelijk 87% en 84%.

F-Secure geeft consumenten gelijk ook een aantal tips mee om online fraude te voorkomen.

– Gebruik een uniek wachtwoord voor elk account, met een mix van letters, nummers en speciale karakters
– Geef alleen je persoonlijke of financiële informatie aan vertrouwde websites waarvan je weet dat je ze kunt vertrouwen en alleen op pagina’s met “HTTPS” in de URL
– Voorkom het aanschaffen van producten of bankieren op gedeelde of publieke computers of over een publiek Wi-Fi netwerk
– Kijk uit voor phishing e-mails die zich voordoen als je bank of andere organisatie
– Klik niet op links of open geen bijlagen in verdachte e-mails
– Wees zeker dat je browser en overige software up-to-date zijn
– Als je kinderen hebt, wees er zeker van waarop je kind allemaal klikt. Vele ‘aanbiedingen’ doen zich voor als entertainment voor kinderen
– Wees op je hoede voor aanbiedingen die te goed lijken om waar te zijn (dit zijn ze waarschijnlijk ook)
– Bekijk regelmatig je bank- en creditcardafschriften om zeker te zijn dat er geen transacties hebben plaatsgevonden zonder jouw medeweten
– Gebruik internetbeveiligingssoftware van een vertrouwd bedrijf.

Tags

Reacties