menu

Tien blunders van webwinkels

Tien blunders van webwinkelsIn elke branche wordt er zo nu en dan gigantisch gefaald door bedrijven. Als je dus een foutje maakt, voel je dan niet gelijk de domste van de klas, maar bedenk dat alle mensen wel eens een misser hebben. Ook webwinkeliers! Want of het nou gaat om naakte mannen op productfoto’s voor kinderkleding of kortingen van 0,2 procent, webwinkels maken vaak genoeg blunders. 

La Redoute en de naakte naturist
De Belgische webwinkel blunderde behoorlijk met een productfoto bij een kindershirt, dat zowel in roze als in blauw te verkrijgen was. Op de foto renden vier kinderen uitbundig over het strand, waarbij een van de jongens het desbetreffende shirt aanhad, maar op de achtergrond stond een man poedelnaakt in het ondiepe water!

 

Bol.com en het gratis geweer
Bol.com heeft regelmatig leuke acties en aanbiedingen als er weer eens wat nieuws gepromoot moet worden. Dat was ook het geval toen in juli 2011 het Playstation 3-spel ‘Call of Juarez: The Cartel’ gereserveerd kon worden. Bol.com bood degenen die het spel pre-orderden echter iets héél unieks aan: ‘een semi-automatisch machinegeweer dat 10 tot 15 kogels uiterst nauwkeurig kan afvuren’.

 

Banana Republic en de brutale banaan
Webwinkel Banana Republic verkoopt fraaie kleding. Waaronder broeken. Maar sommige broeken zitten soms vrij strak en laten dan meer zien dan noodzakelijk is. Zo ook op een van de productpagina’s, waarbij wij hopen dat het model gewoon een banaan met zich meedroeg. Maar is dit nou dé manier om je merknaam meer bekendheid te geven?

 

JCPenney en de stoute SEO
Door deel te nemen in een omvangrijk netwerk van betaalde links, wat niet mag volgens de richtlijnen van Google, scoorde JCPenney.com opvallend hoog in de zoekmachine-resultaten. Toen Google erachter kwam, verdween de webwinkel haast volledig uit de zoekresultaten. JCPenney ontkende enige ‘black hat’-tactieken toe te passen en ontsloeg hun SEO-bureau.

 

Amazon en de aparte aanbiedingen
Webwinkelgigant Amazon heeft een scala aan producten dat het verkoopt. We begrijpen dat het dan lastig is om sommige artikelen goed onder de aandacht te kunnen brengen. Een lekkere korting doet soms echter wonderen. Alleen snappen we niet waarom ze überhaupt de moeite hebben genomen om deze sounddock van Bose af te prijzen?

 

Otto en de te goedkope tv’s
Otto had in 2006 een tijdje lang een lcd-televisie online te koop staan voor 99 euro. Binnen zeer korte tijd hadden elfhonderd klanten geprobeerd het Philips-toestel, met een diameter van 80 centimeter, te bestellen. Uiteindelijk werd de fout ontdekt (de prijs van de tv werd in het computersysteem per ongeluk verwisseld met de prijs van de bijpassende wandsteun), er werden excuses aangeboden en geen een klant kreeg de tv voor het spotprijsje.

 

Wehkamp en de dwarse dildo
Wehkamp.nl maakte in 2010, net voor de feestdagen, een gigantische online blunder door een dildo op de kinderspeelgoed-pagina aan te bieden. Het paarse geval, getiteld ‘Lego Star Wars dildo + zuignap’ stond pontificaal tussen diverse echte Lego-artikelen en hoorde daar duidelijk niet thuis. Het foutje bestond zo’n twintig minuten en werd door Wehkamp snel weer rechtgezet. Het bedrijf noemde het incident een ‘uitzondering’ en een ‘menselijke fout’.

 

6pm.com en de million dollar mistake
Webwinkel 6pm.com leed door het voeren van foutieve prijzen een verlies van 1,6 miljoen dollar. Alle artikelen op de website van het zusterbedrijf van Zappos hadden per ongeluk een maximum prijs van $49,95, dus inclusief de duurste artikelen die normaal voor een paar duizend dollar over de digitale toonbank zouden gaan.

 

Webwinkels en hun ingehuurde Photoshop-prutsers
Productfoto’s zijn haast onmisbaar in een goede webwinkel. Soms moet er echter het een en ander gesleuteld worden aan een foto voordat het online kan. Alleen is niet iedereen even goed in het photoshoppen van foto’s, zoals we bijvoorbeeld op de sites PSdisasters.com en Photoshopfail.net zien. En vergeet sowieso niet om het watermerk van een gratis stockfoto weg te gummen, Albert Heijn…

 

Onbekende webwinkel en de belachelijke bedrukking
Dan probeer je een origineel shirt te bestellen… en dan krijg je een nóg origineler shirt!

Tags

Reacties