menu

Thuiswinkel Awards slordig maar kansrijk

Thuiswinkel Awards slordig maar kansrijkHeb je een goedlopende webwinkel en tevreden klanten? Meld je dan aan voor de Thuiswinkel Awards! Er zijn meer prijzen te winnen dan ooit en daarmee is de kans dat je dus werkelijk zo’n prestigieuze prijs mee naar huis neemt, best aannemelijk. Althans, ‘prestigieus’, zo noemt de organisatie de prijzen zelf, maar dan mogen ze die wel eerst wat netter presenteren. 

De Thuiswinkel Awards zijn al jaren de meest bekende prijzen voor webwinkeliers. Het is een commerciële buitenkans. Niet eens zozeer voor de Thuiswinkel.org, want ook al heeft die wel er zijn naam aan verbonden, de Awards zijn een losstaande organisatie met een eigen begroting. De BBP, de organisatie die het feestje voor de Awards mag organiseren zal er genoeg aan verdienen, maar het is vooral een commercieel feestje voor de deelnemers zelf.

Want ondanks de kosten tussen de 150 euro (starters) en 350 euro (XL publieksprijzen) hoef je voor deze Thuiswinkel Awards niet te voldoen aan het Thuiswinkel Waarborg, en mag je wel een vergelijkbaar logootje op je site plaatsen. Dat tarief lijkt dit jaar wat hoger, maar dat komt omdat deelname aan een van beide uitreikingsdagen dit jaar wel in het tarief is meegenomen.

Voor een vaste prijs, zonder enorme juridische keuring, kun je dus toch trots aantonen dat het wel goed zit bij jou. Zelfs als je niet wint, want genomineerd worden is niet zo moeilijk en ook dat genomineerden-logo doet het al goed natuurlijk. Vreemd dus, dat elk jaar bijna alleen webwinkels meedoen die wel aan het Thuiswinkel.org-keurmerk voldoen. Het zal door de naam komen waarschijnlijk. Kans is groot dat veel webwinkels niet eens weten dat ze hier ook aan kunnen meedoen.

De awards zijn overigens flink gereorganiseerd. De XS Awards zijn van naam veranderd naar reguliere Publieksprijzen en Vakprijzen, voor webwinkels van een half tot vijf miljoen omzet. Daarboven worden de XL Awards aan de echt grote jongens uitgedeeld.

Sjiek of chique?

De Thuiswinkel Awards zijn niet alleen een marketingspektakel. De gala-avond heeft een heuse apotheose en de awards worden onder auspiciën van Thuiswinkel.org uitgereikt waar je in Black Tie bij aanwezig mag zijn. Een chique gebeuren dus, al toont de geheel vernieuwde website daar nog weinig van. Zo verwacht je van Awards van dit formaat dat bij een nieuwe website deze tot in de puntjes is verzorgd. Het tegenovergestelde is waar.

Zo zag (een deel van) de voorpagina er op het moment van schrijven uit.

Thuiswinkel-voorwaarden?!
Wat verder bijzonder is aan de website is dat er een grote vermelding onderaan het scherm verschijnt over cookies, maar dat je tijdens het aanmelden voor de Awards waarschijnlijk nog niets hebt gelezen over de kosten, over wat er gebeurt met de gegevens die je instuurt, of die je jouw klanten straks laat insturen. Ik zie je denken… Niets? Thuiswinkel.org is daar altijd zo streng over. Zeggen ze er echt niets over? Ehh.. Nee want zo ziet het privacy statement er momenteel uit, terwijl je je volgens de site al ruim een week kunt aanmelden.

Nog even wachten met aanmelden?
We kunnen ons voorstellen dat je, ondanks de goede bedoelingen, je nog niet wilt inschrijven zolang de website er zo bijstaat. Maar deelname aan deze ronde is mogelijk tot 19 januari komend jaar, dus je kunt het rustig nog even afwachten tot de organisatie zelf de boel op orde heeft, en dan alsnog besluiten toch mee te doen. Want ook al lijkt de website van deze online prijzenshow ietwat overhaast te zijn gelanceerd, het gebeuren zelf is elk jaar een feest en volgens ons zijn de awards zelf het deelnemen echt wel waard.

Tags

Reacties