Theeduif: ‘faciliteren ook nu persoonlijk contact’

Theeduif: ‘faciliteren ook nu persoonlijk contact’

Voor sommige ondernemers betekent de invoering van de coronamaatregelen een toestroom van nieuwe klanten en dus opschalen. Zo ook voor Theeduif, een bedrijf waarbij klanten kaarten Ć©n een zakje thee uitkiezen om naar geliefden te sturen. Ecommerce News ging met ze in gesprek.

Geertje van Keulen en Alexandra van Dam Merrett
Geertje en Alexandra.

Zeven jaar geleden richtten Geertje van Keulen en Alexandra van Dam Merrett het bedrijf Theeduif op. Samen willen ze het mensen makkelijker maken om attent te zijn en Ć©cht persoonlijk contact te hebben. “We merkten zelf dat we nooit meer echte post ontvingen en dat misten we,” vertelt Geertje. Het sturen van echte post moest eenvoudiger kunnen, vonden ze.

In de webshop kiezen klanten een kaart uit die Geertje en Alexandra zelf ontworpen en gemaakt hebben. Daarna kiest de klant een theesoort die Theeduif zal toevoegen in de envelop. Op die manier kan de klant een geliefde verrassen met een origineel ‘thee-moment’.

De tekst gaat door onder de foto.

Thee en een kaartje van Theeduif.
Thee en een kaartje van Theeduif.

Behoefte aan persoonlijk contact groeit

Nederlanders blijven momenteel massaal thuis om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Even bij elkaar op visite gaan kan niet meer. “We kunnen elkaar nu niet zien, terwijl we elkaar juist nodig hebben. Mensen hebben nu een grote behoefte aan persoonlijk contact.” Voor Theeduif betekent dit dat er afgelopen maand een omzet gemaakt is van meer dan het dubbele dat het bedrijf in maart 2019 maakte. “Er is nu al meer verkocht dan tijdens afgelopen kerst en valentijn, wat normaal gesproken de drukste momenten zijn.”

We verkopen meer dan tijdens de afgelopen kerst en valentijnsdag.

‘Over de hele linie meer omzet’

De webshop biedt kaarten aan in verschillende categorieĆ«n. In de afgelopen weken is er een flinke stijging van de omzet over het gehele assortiment te zien. Klanten kiezen er dus Ć¼berhaupt vaker voor om een kaartje te sturen.

Er worden veel kaarten naar ouderen gestuurd, omdat zij nu geen visite mogen ontvangen. Daarnaast kopen klanten ook vaker verjaardagskaarten, aangezien feestjes voorlopig niet door kunnen gaan. Toch zijn er bepaalde kaarten waar de grootste omzetgroei zichtbaar is: “Mensen willen anderen een hart onder de riem steken. We zien dat vooral de ‘ik denk aan je’–Ā en ‘sterkte’-kaartjes nu hard gaan.”

Klanten willen anderen een hart onder de riem steken en sturen vooral ‘ik denk aan je’- en ‘sterkte’-kaartjes.

De grote behoefte aan kaarten zorgt er voor dat Theeduif nieuwe kaarten aan het ontwerpen is. “We zien dat veel klanten een kaart aan zorgverleners willen sturen. Hiervoor hebben we een nieuwe kaart met de tekst ‘voor een topper‘ ontworpen. Klanten kunnen mensen in vitale beroepen of ouders die nu zelf hun kinderen lesgeven daarmee een hart onder de riem steken.”

Toestroom aan nieuwe klanten

Het grote aantal bestellingen komt niet alleen van bestaande klanten. Het bedrijf merkt ook een grote toestroom van nieuwe klanten op. Daaronder zitten steeds vaker orders van bedrijven. “Een tijd terug plaatste een directrice een bestelling omdat ze de juffen en meesters van haar school graag wil steunen nu zij digitaal moeten lesgeven.”

Ook bedrijven die hun gezamenlijke thee-moment nu moeten missen plaatsen bestellingen zodat de digitale vergaderingen een nieuw gezamenlijk momentje kunnen zijn.

‘We verkopen liever kaarten voor leuke gelegenheden’

De stroom aan nieuwe klanten en omzetgroei voelt voor beide oprichters erg dubbel. “We faciliteren graag persoonlijk contact en we zijn dankbaar dat we dat nu ook kunnen doen. Natuurlijk is het vanuit ondernemersperspectief ook leuk om deze veranderingen te zien.”

We faciliteren graag persoonlijk contact en we zijn dankbaar dat we dat nu ook kunnen doen.

Aan de andere kant zijn ze zich ervan bewust hoe ernstig de situatie in Nederland nu is. Om persoonlijk contact tussen mensen makkelijker te maken hoeven klanten nu geen verzendkosten te betalen, zo wil het bedrijf in deze tijd een steentje bijdragen. “Hopelijk kunnen we over een tijd net zoveel kaarten verkopen voor leuke gelegenheden, dat doen we het liefst.”

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten