The Next Closet: ‘Net de 100.000 gebruikers gepasseerd’

The Next Closet: ‘Net de 100.000 gebruikers gepasseerd’

Vintage modemarktplaats The Next Closet is de 100.000 gebruikers gepasseerd. Vorige maand haalde het bedrijf nog een half miljoen euro groeigeld op om haar positie in Nederland en Vlaanderen te verstevigen. De tweedehands online markt groeit dan ook hard. Medeoprichter Thalita van Ogtrop: “Tussen 2016 en 2018 zijn we met 600 procent gegroeid.”

Eerder schreven we al dat de online tweedehandsmarkt de komende jaren explosief zal groeien, met name voor kleding. The Next Closet speelt hier op in door middel van een peer-to-peer marktplaats voor tweedehands merkkleding. Mede-oprichtster Thalita: “We zijn de afgelopen jaren met minstens 100 procent per jaar gegroeid. In 2019 willen we ruim 5 miljoen euro omzetten en naar verwachting kunnen we op korte termijn quitte draaien.”

Duurzame millennial koopt meer tweedehands

Wanneer Thalita samen met Lieke Pijpers The Next Closet begint in 2013, zijn duurzaamheid en hergebruik lang niet zo invloedrijk als nu: “We hadden toen geen idee hoe groot het zou gaan worden.” Consumenten en met name millennials zijn bewuster gaan winkelen, aldus Thalita. Tweedehands kopen is, naast milieuvriendelijk, ook in de mode: “Onder jongeren en bewuste consumenten zou de markt van tweedehandsmode zelfs groter worden dan goedkope eerstehands ‘fast fashion’.”

Daarnaast zijn klanten in een digitale wereld vooral op zoek naar snelheid en gemak. “Fysieke vintagezaakjes zijn vaak heel lokaal te vinden”, stelt de oprichtster. “Online kun je dan Marktplaats.nl proberen door te spitten, maar daar houdt het wel zo’n beetje op.” De tweedehands markt moest innoveren en naar online gebracht worden, volgens de oprichtsters.

Half miljoen groeikapitaal

Vorige maand haalde The Next Closet bij zittende aandeelhouders ruim een half miljoen euro groeigeld op. Daarmee wil het bedrijf naar eigen zeggen de dominante marktleider voor tweedehands online merkkleding in Nederland en Vlaanderen worden. De Belgische website is nu een jaar in de lucht en zorgt voor een groeiend aandeel Vlaamse gebruikers, hoewel de overgrote meerderheid nog steeds uit Nederland afkomstig is.

Tot op heden kunnen alleen Nederlandse en Belgische gebruikers verkopen op het platform. De kleine 5 procent bezoekers uit andere Europese landen, zoals Duitsland, kunnen alleen nog bestellen. Overigens is de website naast Vlaams en Nederlands ook geoptimaliseerd in het Engels en Duits.

“Er zijn geen concrete plannen, maar als we verder uitbreiden doen we dat stapsgewijs met een sterke focus op lokalisering”, vertelt Thalita. Zo heeft The Next Closet bijvoorbeeld ook een Vlaamse contentmanager om in te spelen op lokale actualiteit en trends.

Tweedehands markt ‘erg competitief’

The Next Closet wordt vaak in één adem genoemd met United Wardrobe en het van oorsprong Duitse Rebelle – beide peer-to-peer platformen voor tweedehands kleding. Omdat er nog weinig online spelers zijn op dit gebied, is de competitie fors. Thalita ziet United Wardrobe vooral als een verlengstuk in de Nederlandse markt: “Waar United Wardrobe juist wel ‘fast fashion’ zoals H&M en Zara tegen lagere prijzen biedt en vooral jongeren als doelgroep heeft, richten wij ons op vrouwen tussen de 30 en 65 jaar die geïnteresseerd zijn in duurzame merkkleding.”

In dat opzicht is Rebelle wel een directe concurrent. “Maar wij hanteren gunstigere marges voor onze verkopers”, stelt Thalita. Het Duitse Rebelle vraagt inderdaad een commissie tussen de 20 en 50 procent afhankelijk van de prijs van het item, terwijl The Next Closet een vaste 20 procent hanteert. Voor verkopers die het fotograferen, omschrijven en uploaden willen uitbesteden vraagt het Amsterdamse platform een hogere commissie: 40 procent. De premium service van Rebelle kost de reguliere commissie plus een vaste toeslag van 15 euro. Bovendien: “Als een merkartikel nep blijkt te zijn, krijg je bij ons je geld terug.”

99 procent geen premium gebruiker

Volgens Thalita maakt op dit moment grofweg 99 procent van het klantenbestand géén gebruik van de duurdere premiumdienst. De ‘Do It Yourself’-variant laat gebruikers het kledingstuk zelf fotograferen, omschrijven en uploaden. In beide gevallen zijn de verzendkosten bij verkoop voor het platform. Thalita wil hier ook zoveel mogelijk op aansturen: “Als iedereen de verkopersrol aan ons uitbesteedt zou dat een logistieke uitdaging worden. Maar we willen juist groeien in onze service en de klant zelf verkoper maken in een circulair model.”

Onder de 100.000 gebruikers overlappen kopers en verkopers nauwelijks, volgens Thalita. Een verkoper zal dus niet vaak zelf iets bestellen bij The Next Closet. Om koper en verkoper toch te verbinden en het achterliggende idee van een circulaire economie verder te stimuleren, gaat het bedrijf in 2019 samenwerken met grote modemerken. Thalita: “Klanten die een item van het merk bij ons doorverkopen, ontvangen korting wanneer ze een nieuwe aankoop doen bij de merkretailer.” Het bedrijf is momenteel in onderhandeling met verschillende merken en wil nog niets over mogelijke samenwerkingen prijsgeven.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten