menu

Tent van Hema easter egg?

Tent van Hema easter egg?De webwinkel van Hema wordt vandaag door velen genoemd op de sociale netwerken. En waarom? Omdat je een verrassend resultaat krijgt als je zoekt op het woord ‘tent’. Het zou toeval kunnen zijn, maar net zo goed een sterk staaltje van slimme marketing. Iets wat de webwinkel van Hema wel vaker bewezen heeft.

Ga naar Hema.nl en zoek op het woord ‘tent’. Je verwacht dan wellicht een verzameling van allerlei tenten die je online kunt bestellen zodat je met een gerust hart naar de camping kunt. Maar wat je krijgt voorgeschoteld door de zoekmachine is iets héél anders…

 

Expres of per ongeluk viral?
We dachten in eerste instantie dat het hier om een slimme zet ging van de marketingmensen die zich bezighouden met de webwinkel van Hema. Het is een klein, onschuldig grapje wat alles in huis heeft om viral te worden op social media-sites als Facebook, Twitter en Google+. En dat gebeurde dan ook. Mensen deelden massaal de grap, waarbij in elk bericht zoiets stond als “ga naar Hema.nl en zoek naar ‘tent’”. En met zo’n eenduidige opdracht kan het niet anders dat vandaag heel wat meer mensen Hema.nl hebben bezocht dan op een willekeurige dag. En iedereen die de webwinkel bezoekt, kan niet ontkomen aan de vele aanbiedingen en producten die op de homepage worden getoond. En van al die nieuwsgierige mensen die wilden weten wat er gebeurt als je zoekt op ‘tent’ zullen er vast een aantal tussen zitten die blijven hangen op de site en die uiteindelijk zelfs iets bestellen.

Maar, na iets langer rondspeuren op de pagina met de damesslip kwamen we erachter dat bij een van de recensies onder het artikel het woord ‘tent’ werd gebruikt. En dat heeft er waarschijnlijk toe geleid dat de slip verscheen in de resultaten na het zoeken op ‘tent’. Maar hoe dan ook, Hema.nl zal er, opzet of niet, sowieso niet onder lijden. Zij ontvangen vandaag weer een hele rits aan nieuwsgierige bezoekers en dat zal ze zeker geen windeieren leggen.

Gratis taart
Dat Hema sowieso niet vies is van wat viral marketing, blijkt uit wel twee eerdere situaties waarin Hema opeens trending werd op Twitter en andere sociale netwerken. Zo was de website van Hema op 3 november 2011 urenlang nauwelijks bereikbaar, omdat een bosvruchten-clafoutis door een fout gratis te bestellen was (in plaats van voor 4 euro). En het mooie was, je kon vrijwel een onbeperkt aantal taarten bestellen. Later kreeg iedereen die een bestelling had geplaatst (sommigen bestelden 100 gratis taarten!), een mailtje met daarin een bon voor één gratis taart. Klanten blij, maar Hema al helemaal want deze fout (of was het wel een fout…) leverde hen natuurlijk extra veel gratis exposure op. Mensen die eerder nog nooit de webwinkel hadden bezocht, waren nu in één klap bekend met de online shop.

Een ander voorbeeld waarbij Hema kon rekenen op extra veel bezoekers was een die zeker weten met opzet was gemaakt. Om de nieuw gelanceerde webwinkel te promoten, liet Hema een zogeheten Rube Goldbergmachine los op de site. Het resultaat is nog steeds online te bekijken en ontlokte veel complimenten van klanten, marketeers, media en het bedrijfsleven.

Tags

Reacties