TennisPlanet is tevreden pure player

TennisPlanet is tevreden pure player

Je stenen winkels sluiten en een jaar later dankzij de online shops toch een gelijke omzet draaien. Het lukte TennisPlanet, een website waar je allerlei tennisartikelen kunt kopen. Het roer moest radicaal omgegooid worden, maar dat heeft de webwinkel geen windeieren gelegd. We interviewden COO James Groenemans.

TennisPlanet had voorheen eigen stenen winkels, callcenter en webshops

“Vroeger verkochten we zowel via internet, via ons eigen callcenter én via stenen winkels in Europa. Maar we merkten al snel dat je niet op drie verschillende terreinen alles even goed kunt doen. Daarom hebben we onze winkels gesloten en ons callcenter uitbesteed.” En zo kon het gebeuren dat een merk dat al 25 jaar bestaat nu enkel nog online actief is.

Vroeger verkochten we via meerdere winkels.

Maar van een downsize-scenario wil de directeur niet spreken. “Want tegelijk openden we vijf nieuwe webwinkels in Europa. We mikken dan ook op de typische tennislanden, zoals Spanje en het Verenigd Koninkrijk.” Vandaag de dag is TennisPlanet met de webwinkels actief in tien landen in Europa. Nederland, Duitsland en België zijn hierin de belangrijkste afzetmarkten.

In tien Europese landen actief met eigen Magento-webshops.

Om nog verder te kunnen groeien is het bedrijf eind vorig jaar overgeschakeld naar Magento. “Het biedt ons als webwinkel veel meer opties. Zo is onder meer de zoekmogelijkheid sterk verbeterd, is er een loyaliteitsprogramma voorzien, zijn koppelingen met andere programma’s (zoals bijvoorbeeld  transactionele e-mails of vergelijkingssites) veel gemakkelijker en hebben we gebruiksvriendelijke review-opties. Magento is via een interface verbonden met ons ERP platform Navision, die op haar beurt gekoppeld is met ons centrale magazijn.”

Tennis- en bedrijfscontent via social media en eigen weblog

TennisPlanet is actief op diverse sociale media, waaronder Facebook, Twitter en YouTube. Daarnaast heeft het ook nog een actieve weblog. Die heeft voor hen twee functies. “Sommige achtergrondinformatie, over dat nou over TennisPlanet zelf, over tennis in het algemeen of grand slams en zo is, kunnen we moeilijker kwijt in onze webwinkel. Het komt dus beter tot zijn recht op een weblog. En we hebben ook gemerkt dat de weblog een positieve invloed heeft op het gebied van SEO en extra bezoekers.”

Het weblog van TennisPlanet heeft veel invloed op onze SEO.

Op de YouTube-pagina van TennisPlanet kwamen we een boel trainingsvideo’s tegen. Dat leek ons op het eerste gezicht nou niet content die helpt met het verkopen van artikelen. Maar Groenemans legt uit dat de video’s vooral bedoeld zijn voor de tennistrainers, één van de vier klantgroepen (naast spellers, clubs en bespanners van rackets). “In de webwinkel zie je bij de producten die bestemd zijn voor tennistrainers deze video’s terugkomen. We zetten ze ook in bij e-mails die we naar deze trainers sturen.”

Social media meer voor de softe aanpak

De video’s zijn een goed voorbeeld van de ‘soft-sell’-tactiek, die TennisPlanet overigens ook op de sociale netwerken Facebook en Twitter hanteert. Een bewuste keuze, zo legt Groenemans uit. “We willen onze fans niet te veel ‘lastig’ vallen met commerciële acties, daarvoor hebben we immers onze site.”

TennisPlanet heeft een specifieke Facebook-pagina per land, en in totaal nu zo’n honderdduizend fans. Deze worden vooral met inspiratie aangetrokken. “Zoals bij de blog, gebruiken we Facebook ook als ´involvement-tool’, om klanten op een niet-commerciële manier betrokken te houden bij onze webwinkel.” Aan verdere ambities ontbreekt het de tennisartikelen-verkoper in ieder geval niet, want de wens is om het aantal fans in 2013 te verdubbelen.

Focus van TennisPlanet ligt nu puur op de online shops

Terwijl er eerder al stenen winkels waren die hun deuren (noodgedwongen) sloten en online verder gingen, zijn er nu juist ook steeds meer online winkels die een offline vestiging openen. Dat laatste ziet Groenemans niet snel gebeuren. “Nee, dat is voor ons een afgesloten hoofdstuk. We focussen ons nu alleen nog maar op online.”

Maar het zich enkel richten op online is in het geval van TennisPlanet nog niet héél makkelijk, aangezien het meerdere webwinkels in diverse landen in Europa runt. Voor hen zijn transport en taal dan ook de twee belangrijkste problemen. “Mits we 1 centrale stock in Nederland/Tilburg hebben, geldt uiteraard dat hoe verder een land gelegen is, hoe meer transportkosten je betaalt. Heb je geen concurrentiële verzendtarieven, dan heb je dus een probleem.”

Logistiek en de verschillende talen zijn nu onze bottleneck om te groeien.

En wat betreft de taal? “We hebben shops in onder andere Nederland, België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Griekenland en Italië. Als die content, waaronder banners, productomschrijvingen en nieuwsbrieven, dagelijks geüpdatet moeten worden, dan vergt dat natuurlijk vrij veel inspanning. Onze tips voor webwinkeliers die willen uitbreiden naar het buitenland slaan dan ook op deze twee factoren. Zoek een goede logistieke partner en werk met lokale mensen die taal en gewoontes van het land waar je zit door en door kennen.”

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Ontvang meer artikelen zoals deze via e-mail

Gerelateerde berichten