menu

Tattooland: ‘De app zorgt voor vijftien procent extra omzet’

Mark van der Vlugt, eigenaar en oprichter van Tattooland, is alweer een decennium werkzaam in de tattoowereld. Toch is er op zijn eigen lijf geen enkel plaatje te bekennen. “Ik ben gewoon een ondernemer”, zo zegt hij zelf. Maar wel eentje die de tattoowereld met zijn eigenzinnige werkwijze flink op z’n kop heeft gezet.

Voorheen had Mark een horecazaak in Rotterdam, waar Tattoo Bob iedere dag kwam eten. “Hij verzuchtte vaak hoe moeilijk het was om goede leveranciers vinden met louter kwalitatieve producten en snelle levertijden.” Omdat Mark van mening was dat dit beter moest kunnen, besloot hij zelf tattoobenodigdheden te importeren en te verkopen. “Als je goed luistert naar de wensen van je doelgroep komen de juiste producten vanzelf”, zegt hij.

‘We groeien nog elk jaar’

Al jaren op rij groeit Tattooland met minimaal 35 procent, waardoor het bedrijf vier keer moest verhuizen omdat de panden de alsmaar toenemende vraag niet meer aankonden. Omdat de Nederlandse markt aardig verzadigd raakt, richt de ondernemer zijn pijlen ook op het buitenland. Zijn tattoobenodigdheden werden weliswaar al wereldwijd verstuurd, maar hij vindt het nu tijd worden voor buitenlandse vestigingen.

Omdat Engeland een belangrijke groeimarkt is, zette Mark hier – als eerste niet-Engelse ingezetene uit de branche – zijn eerste buitenlandse vestiging op. Ondanks dat hij al na een jaar zwarte cijfers heeft, gaat het er niet vanzelf. “In de Benelux is Tattooland de grootste leverancier van tattoobenodigdheden, maar in Engeland moet ik af en toe even m’n tanden laten zien. De markt is hier heel competitief. Niet erg, want ik houd wel van een uitdaging.”

Mobiele apps voor extra omzet

Om wat extra aandacht voor zijn bedrijf te genereren, plaatste Mark een filmpje op YouTube. In slechts drie dagen werd het filmpje ruim achttienduizend keer bekeken. Volgens Mark komt dat doordat ze zoiets in Engeland niet kennen. “Een showroom heeft daar meer weg van een doorgeefluik. We krijgen dagelijks mensen over de vloer die ons assortiment komen bekijken, dus de behoefte is er zeker.”

De tattoowereld is nog vrij traditioneel, maar Mark komt graag met nieuwe dingen. “Af en toe moet je de markt even opschudden”, zegt hij. “We hebben daarom onlangs, als eerste in het wereldje, vijf mobiele apps gelanceerd. Dit is een aanvullende service, waarmee we ook de tatoeëerder rechtstreeks kunnen bedienen. Deze eindklant is vaak wat chaotisch van aard en heeft geen zin om na een werkdag nog achter de computer te kruipen. We gebruiken de apps nu een paar weken en de eerste bestellingen stromen al binnen.”

Tattooland verstuurt zo’n vierhonderd zendingen per week, veelal pallets. Met behulp van de JMango360-apps verwacht Mark zo’n vijftien procent extra omzet te behalen, maar gezien de cijfers zal het hem ook niet verbazen als dit uiteindelijk twintig procent zal zijn. “Het bestelgemak van de app is heel fijn. Mijn klanten gebruiken het als kladblok en eens in de zoveel dagen plaatsen ze een order. De bestellingen zijn soms wat kleiner, maar per saldo wordt er juist meer besteld. Ook vind ik het fijn dat ik pushberichten kan sturen en op termijn wil ik mijn klanten belonen met loyaliteitspunten.”

‘We gunnen een ander ook wat’

Om niet meer afhankelijk te zijn van leveranciers zette Mark een productiebedrijf op in Hongkong. “Naast het feit dat we nooit afhankelijk zijn van bepaalde partijen, hebben we nu ook de mogelijkheid om zelf producten te ontwikkelen. Er is niemand die zich om de werkvloer van de tatoeëerder bekommert, terwijl het zo belangrijk is. Daarom hebben wij samen met een ergonoom een lijn ontwikkeld waarmee tatoeëerders veilig kunnen werken.”

Ook gunt Mark een ander een boterham. Volgens hem proberen veel bedrijven bij onderhandelingen met leveranciers en ondernemers het onderste uit de kan te halen. Maar dat is iets wat Mark pertinent niet wil. “Ik ben van mening dat als je een kwartje minder betaalt je ook een kwartje minder kwaliteit krijgt. Ik wil gewoon de best mogelijke kwaliteit voor een eerlijke prijs. Zo blijft het voor iedereen interessant.”

Tags

Reacties