menu

Tablets beter voor conversie dan smartphones

Tablets beter voor conversie dan smartphonesAls het aankomt op online shoppen vanaf een mobiel apparaat, dan lijkt de tablet de voorkeur van veel consumenten te genieten. De tablet wordt namelijk als een soort mobiele pc gebruikt, waarbij er veel tijd wordt gestoken in het vergelijken van producten, het researchen en het daadwerkelijk doen van aankopen. Het blijkt zelfs dat de kans drie keer zo groot is dat online shoppers op een tablet een aankoop doen dan op een smartphone.

Dit blijkt uit het onderzoek The State of Mobile Benchmark-Q2 2013 (pdf). En terwijl consumenten misschien wel de smartphone erbij pakken om snel even iets op te zoeken, zoals een prijs of winkellocatie, vindt conversie vaker plaats op een tablet. Er zijn nog wel verschillen per land. Zo is het smartphone-verkeer in Amerika vergelijkbaar met dat van het Verenigd Koninkrijk, maar is het tablet-verkeer weer veel hoger bij de Britten. In het Verenigd Koninkrijk zijn internetgebruikers ook meer geneigd om te browsen met hun tablet of smartphone dan internetgebruikers uit bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk. In Japan en China blijven de smartphones het meest populair.

In slechts drie jaar heeft de tablet de smartphone gepasseerd wanneer je kijkt naar het aantal verkeer dat via deze apparaten verloopt. Internet-gebruikers bekijken, in vergelijking met smartphone-gebruik, 70% meer webpagina’s per bezoek wanneer ze de site bezoeken vanaf een tablet.

Video op tablet en smartphone
Waar video sowieso al aan een opmars bezig is in de gehele consumentensector, is dat onder tablet- en smartphone-gebruikers eveneens het geval. In het laatste kwartvaal van 2012 is het mobiele videogebruik verdrievoudigd in vergelijking met een jaar ervoor. Het gebruik op tablets en smartphones is momenteel goed voor een tiende van al het digitale videogebruik. Volgens Adobe levert het groeiende mobiele publiek een toenemende betrokkenheid en omzetkansen op het gebied van adverteren. Tablet-gebruikers zijn vaak zogeheten early adopters en die geven meer geld uit, boeken meer vakanties en consumeren meer media-content. Als webwinkelier zou je dus kunnen profiteren van deze doelgroep door de website zo in te richten dat ‘ie probleemloos is te bezoeken met een tablet.

Tablets, tablets, tablets…
Tablets zijn dus beter voor de conversie dan de smartphone. Op zich is dat ook niet zo gek. De tablet is nou eenmaal een groter apparaat dan de smartphone. Al vindt er momenteel wel een trend plaats waarbij smartphones steeds groter worden en richting de 7 inch gaan, het gangbare kleine formaat van een groot aantal tablets. (De grotere tablets, 9.7 of 10 inch, lijken toch iets minder populair dan de kleinere varianten.) En aangezien de tablet een groter scherm heeft kun je er ook meer op zien. Met een tablet ga je er even voor zitten, terwijl je een smartphone er vooral bij pakt als je vluchtig iets wilt checken. Een smartphone kun je checken op de wc, op de fiets, wandelend of zelfs hardlopend, terwijl tablet-gebruikers hun apparaat vooral gebruiken als ze ’s avonds op de bank zitten of in bed liggen. En dan heb je dus ook meer tijd om meer webpagina’s te bezoeken of zelfs complete internetaankopen te voltooien.

In die zin is het dus ook niet zo verrassend te noemen dat er via de tablet meer conversie plaatsvindt dan via de smartphone. Maar webwinkeliers moeten er wel altijd bij stilstaan dat de tablet en smartphone niet met elkaar te vergelijken zijn, ondanks dat het allebei mobiele apparaten zijn. De tablet-gebruiker is een soort mobiele pc-gebruiker, terwijl de smartphone qua browsen vooral wordt gebruikt om snel iets op te zoeken of te raadplegen. Als webwinkelier moet je hier rekening mee houden als je je mobiele site opmaakt en inricht. Schaar niet de tablet- en de smartphone-gebruikers in één mobiele groep. Wat je kan doen is een app maken voor de smartphone-gebruikers, terwijl je de mobiele website (ook visueel) geschikt maakt voor tablet-gebruikers. Want ook daarin zit een verschil. Juist omdat de tablet een groter scherm heeft, zal men vaker via de tablet de internetbrowser openen om een website te bezoeken, terwijl in het geval van de smartphone er eerder naar een aangepaste app zal zoeken om zo de benodigde content te kunnen consumeren.

Tags

Reacties