menu

Tablet apps brengen oude winkelen terug

tablet apps brengen oude winkelen terugHet oeroude winkelen, inclusief het dagenlang rondlopen met een catalogus, of het etalages kijken in een drukke winkelstraat, krijgt een zusje. Nieuwe tablet apps proberen niet met de mooiste of dagelijkse koopjes te komen, maar willen een nieuwe vorm van winkelen bieden.

‘Apps gaan niet alleen om prijs, maar weer om de winkel’
Je leest het misschien weinig maar veel grote retailers vinden eigenlijk de complete ecommerce wereld als iets dat is mislukt. Natuurlijk, er is omzet, ondernemerschap, innovatie en veel mooie dingen. Maar aan de andere kant maakt het online shoppen veel traditionele vormen van commercie alleen maar stuk. Online gaat het te veel om goedkoop. Om korting. Om budget. Online zou er voor zorgen dat er veel kwaliteit verloren gaat.

Maar ze zien ook goed nieuws. Juist van de laatste ontwikkelingen met alle apps op tablets, raken ze weer enthousiast. Want op apps helpt het als foto’s echt weer betere kwaliteit zijn. Als techniek écht gebruiksvriendelijk is, en hoeft het niet alleen te gaan om korting of goedkoop. Tablets en apps kunnen zelfs het echte oude winkelgevoel terugbrengen. Het is het weer waard, om te investeren in een top presentatie en selectie. Zo is de gedachte bij veel retailers.

Het is als bladeren door een catalogus
De Amerikaanse Mia Sara mist het winkelen in New York. Ze is zelf verhuist naar Los Angeles waar het ramen kijken van luxe winkeltjes volgens haar lang zo spannend niet is. En dus heeft ze er wat op gevonden. Ze winkelt nu, vaak lekker liggend in bed, door rustig door haar iPad te bladeren. Met een speciale app hoeft ze niets anders te doen dan een beweging met de hand, vergelijkbaar met het oude catalogus shoppen.

Het blijkt de toekomst. Want de catalogus zelf, heeft het moeilijk. Wij vroegen ons af of er zelfs wel pure webwinkels met een catalogus zijn? Door het gevecht rond snelle prijzen, die op papier bijna niet bij te werken zijn, en de druk op marges, waardoor een catalogus een dure bijkomstigheid wordt, heeft deze laatste behoorlijk aan populariteit moeten inboeten.

Tablet apps brengen oude winkelen terug
Een applicatie op een tablet kan dan een goed vervangmiddel zijn. Want veel shoppers gaat het eigenlijk helemaal niet om die korting of snelheid. Ze vinden juist het winkels of catalogus kijken op zich, gewoon een heerlijke bezigheid. Lekker in bed een beetje van bladzijde naar bladzijde gaan en kijken wat er vandaag de dag zoal te koop is.

Met een website valt dat bijna niet na te maken. Maar het gebruik van grote afbeeldingen, die met een veeg met de hand over het scherm afwisselen, blijkt een redelijk alternatief te zijn voor de papieren catalogus. Een tablet kan prima liggend op de bank of in bed gebruikt worden en biedt daarmee een stuk meer comfort dan bijvoorbeeld een laptop.

De meeste winkels starten met een speciale eigen app voor de iPad, maar al snel is het idee voor een complete digitale catalogus geboren. Via feeds zijn deze realtime in te laden dus veel van de nadelen van de papieren versie zijn daarmee vervallen. En deze nieuwe catalogus doet het goed.

Ecommerce apps voor tablets zijn populair
“The idea is to offer “shop-ertainment,” zo geeft Siva Kumar, CEO van TheFind aan. Haar bedrijf biedt een producten zoekmachine die afgelopen week Catalogue lanceerde. Catalogue is een tablet app die verschillende digitale catalogi met elkaar verbindt en zo een totaalbeleving van vele tientallen winkels, in een app kan aanbieden. Momenteel zijn er al meer dan dertig webwinkels aangesloten. Inclusief bekende namen als Crate & Barrel and Sephora. Maar de markt is enorm. Traditionelere namen als Ralph Lauren, alsmede grote spelers zoals Amazon, eBay, QVC en Gilt, hebben allemaal al tablet apps gelanceerd die vergelijkbare diensten tonen.

Veel winkels zien een winstgevende toekomst voor het winkelen via een tablet. Want alhoewel tablets nog maar 4,4% marktaandeel hadden in de totale computermarkt in 2010, verwacht wordt dat binnen twee jaar een op de vijf computers, een tablet is. En dat er op korte termijn meer tablets, dan laptops zullen zijn.

Tablet gebruikers bestellen ook
Verrassend is het niet, maar iPad eigenaren blijken ook online shoppers. Natuurlijk bestonden de eerste uit mensen die graag voorop lopen, en die al snel honderden euro’s voor een tablet overhadden. Die niet bang zijn om ook geld uit te geven. Maar inmiddels wordt de markt snel volwassen en blijkt ook de nieuwe groep tablet gebruikers vaak liever te bestellen via een tablet, dan via een gewone computer.

Bij een bekende Amerikaanse retailer, Net-a-Porter bijvoorbeeld, bestaat 15% van de online shoppers uit gebruikers van de eigen iPad app. De iPad app is écht de complete vervanging voor een magazine. Bij Net-a-Porter is de app meer dan hondertwintigduizend keer gedownload.

Tablet app van Net-a-porter. Zie ook de demo op de website.

Ebay ontdekte dat de gemiddelde bestelwaarde van iPad gebruikers hoger is dan normale website gebruikers, of mensen die bestellen via een smartphone. Topmensen van Blue Nile gaven aan dat zij verwachten dat tablet shoppers binnen niet al te lange tijd de reguliere webshoppers zullen overtreffen. 

Tags

Reacties