menu

SUUZ: ‘Over vijf jaar zijn we marktleider in Europa’

Wat in 2012 begon als een hobbyproject van zes pas afgestudeerde mannen, groeide binnen vijf jaar uit tot een innovatieve speler op de online sieradenmarkt. Wij gingen in gesprek met Elco Jongejans, programmeur en ecommerce-specialist bij SUUZ.

In tegenstelling tot bij een reguliere aanbieder, kan de consument bij SUUZ grotendeels zelf bepalen hoe het sieraad eruit komt te zien. Want massaproductie is er volgens Elco al meer dan genoeg. “Omdat iedereen grotendeels dezelfde producten consumeert, hebben mensen steeds meer de drang om uniek te zijn. Wij ontwerpen sieraden die zijn gebaseerd op het verhaal dat de klant wil vertellen.”

Sieraden met een verhaal
Wanneer we vragen waarom zes mannen na hun studie aan de TU Delft sieraden zijn gaan ontwerpen, legt Elco uit dat dit geen toevallige keuze is. “3D-printen vinden we ontzettend tof. Het is een gave en krachtige techniek die nog weinig als productiemethode wordt ingezet. In onze zoektocht naar producten die geschikt zijn om te 3D-printen én waaraan een persoonlijk tintje kan worden toegevoegd, kwamen we al snel bij uit sieraden. De techniek is nog vrij kostbaar en door de producten klein te houden, blijft 3D-printen betaalbaar voor de klant.”

De heren kozen bewust voor het online segment. “Van de traditionele juwelier zijn mensen gewend dat ze hun sieraden kunnen passen en direct mee naar huis kunnen nemen. Bij ons werkt dit niet zo. Wij richten ons volledig op gepersonaliseerde sieraden, waardoor wij helemaal geen voorraad hebben. De online markt sluit veel beter aan bij onze werkwijze. Ook biedt het online segment meer mogelijkheden. Wereldwijd gaat er ongeveer 250 miljard euro om in sieraden. Slechts een paar procent daarvan is online.”

Alles in eigen beheer
Bij SUUZ wordt elk sieraad zelf ontworpen en ontwikkeld. “Dit geeft ons de vrijheid om te maken wat de klant maar wil. We richten ons op het middensegment. Er zijn aanbieders waarbij je voor dertig euro al een naamkettinkje hebt. Daarnaast heb je het topsegment waar de consument al snel vierhonderd euro betaalt voor een gepersonaliseerd sieraad. Maar hoe duurder het product, hoe meer mensen geneigd zijn om het eerst te willen zien. En je moet niet vergeten dat de drempel om online sieraden aan te schaffen sowieso al een stuk hoger is.”

“Om deze aanschafdrempel te verlagen, hebben we flink geïnvesteerd in de website”, zegt Elco. “We proberen de klant zo goed mogelijk te informeren met voldoende voorbeelden van de mogelijkheden, een duidelijke uitleg van het proces en diverse filmpjes. Ook bieden we mensen de mogelijkheid om voor 4,95 euro van een eigen ontwerp een testmodel te 3D-printen, die ze vaak al de volgende dag thuis kunnen passen.”

‘We gaan hard richting de vijfhonderdduizend ontwerpen’
Om de doelgroep te bereiken, die voornamelijk bestaat uit vrouwen van dertig tot zestig jaar, wordt er veel geadverteerd. “Het lastige van online sieraden is dat er, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Adidas-sneakers, nauwelijks op gezocht wordt. We merken dat we de vraag echt zelf moeten creëren door het mensen voor te schotelen. Dit doen we door middel van advertenties en de aanwezigheid op de verschillende social media-kanalen.”

Vandaag de dag zijn er al bijna vijfhonderdduizend ontwerpen gemaakt en worden er tientallen gepersonaliseerde sieraden per week verkocht. “We zijn nu met z’n tweeën, dus we proberen zo veel mogelijk processen te optimaliseren. De producten zelf worden altijd met de hand afgewerkt, maar de bedrijfsprocessen hebben we vrijwel allemaal geautomatiseerd. We schrijven bijvoorbeeld onze eigen programma’s die hierdoor automatisch sieraden genereren op basis van het ontwerp van de consument. Omdat wij systemen als deze zelf kunnen ontwikkelen, hebben wij een enorme voorsprong op de concurrent. Dat moet ook wel, want onze doelstellingen liegen er niet om. Binnen vijf jaar willen we marktleider van de online sieradenbranche in heel Europa zijn.”

Tags

Reacties