menu

Stylepit verovert Europa met zwarte cijfers

Stylepit verovert Europa met zwarte cijfersStylepit is een van oorsprong Deense webwinkel die momenteel in sneltreinvaart Europa verovert. Achterafbetaaloplossing Klarna wist ze te strikken voor een presentatie bij eRetail Europe afgelopen woensdag. Sïmon Saneback vertelde over de koers, groei, pijnpunten van diezelfde groei en verrassend genoeg ook over het belang van winst maken in een ecommerce-organisatie.

Sïmon Saneback, CSO (whatever that may be) bij Stylepit, vertelde bij eRetail Europe openhartig over de groei van het bedrijf. Het bestaat al een tijdje onder de naam Smartguy maar recent hebben ze Stylepit als nieuw merk gelanceerd, waarmee ze nu ook in Nederland actief zijn. Wat begon in Denemarken, veroverde in 2010-2011 de Scandinavische landen en vervolgens Duitsland, Frankrijk, Polen, Oekraïne en Polen. Momenteel richt het zich op landen als Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Nederland.

Resultaat Duitsland onder druk door retouren
Overigens lijkt Duitsland dan de eerste echte grote stap maar juist die toetreding was volgens Sïmon redelijk negatief. In Scandinavië heeft Stylepit een retourenpercentage van rond de 18%, terwijl dit in Duitsland rond de 45% ligt. Volgens Sïmon wordt hier aan gewerkt en het percentage is al wat lager dan op zijn sheet stond, maar hij geeft ook aan dat hij zich wel vergist heeft in de markt die Zalando daar heeft gecreëerd. Over de Oekraïne bijvoorbeeld is Sïmon flink positiever en in Nederland heeft Stylepit momenteel een retourenpercentage die vergelijkbaar is met de Scandinavische landen.

Het belangrijkste kenmerk van global gaan is volgens Sïmon om in de ogen van de klant een local player te zijn. Stylepit heeft de opslag in Polen en het hoofdkantoor in Denemarken, en in Zweden dus eigenlijk niet meer dan een telefoonnummer en los adres maar juist door dat lokale telefoonnummer en adres, lokaal assortiment, prijzen en betalingsoplossingen maak je er in de ogen van de klant een lokale speler van.

Overigens mogen ze dit in Nederland dan nog wel wat optimaliseren. De Nederlandse site zit nog bomvol spelfouten en de Nederlandse klantenservice helpt misschien wel bij pure klantenvragen maar heeft zo’n overduidelijk accent, en weet zo weinig van de organisatie zelf, dat het al na enkele seconden duidelijk is dat je met een Oekraïense telefooncentrale spreekt. Maar goed, ze zijn hier nog maar net van start dus hopelijk wordt daar momenteel sterk aan gewerkt?

Een organisatie dus die in sneltreinvaart Europa verovert, en daar nog zwarte cijfers mee weet te schrijven ook. Inmiddels zijn ze beursgenoteerd met een omzet rond de 60 miljoen en een beurswaarde van 100 miljoen. Die beurswaarde is waarschijnlijk deels gebaseerd op toekomstige resultaten, maar Stylepit is al sinds de start in 2000 continu winstgevend met een winstpercentage rond de 14%. Dat hadden ze in 2003 bij een omzet rond de 20 miljoen DKK, maar ook in 2010 nadat de omzet is vertienvoudigd. De omzet stijgt onverminderd door tot momenteel zo’n 450 DKK (60 miljoen euro) waarover overigens nog geen winstpercentage bekend is gemaakt.

 



Als je er niet bij was en bovenstaande leest dan kunnen wij begrijpen dat je verwacht dat Sïmon een harde zakenman is die puur naar cijfers kijkt, maar dat maakte de presentatie juist zo bijzonder. Stylepit is niets meer of minder dan gewoon een bijzonder klantgerichte organisatie. Alleen dus wel eentje die ervoor uitkomt dat ze graag ook winst maken. Een verfrissende boodschap!

‘Cash is king? For us it is GOD’
Winst is belangrijk voor Stylepit, zeker gezien de beursgang die gelijk ook flink wat financiële zaken van de organisatie transparant heeft gemaakt. Sïmon toont daarbij wel gelijk aan dat dit niet ten koste hoeft te gaan van de klantenservice. Zo vroeg een klant bij het bestellen van een t-shirt, of er ook een dinosaurus bij geleverd kon worden. En jawel, bij het leveren van zijn bestelling was er een prachtige dinosaurus getekend op zijn verpakking. Iedereen blij!

Tekent de Stylepit-medewerker die dinosaurus omdat ze hopen dat de klant het deelt op social media, het vertelt tegen vrienden en kennissen en ook nog eens een mooie review achterlaat? Misschien wel. Maar wat is er mis mee om klantvriendelijk te zijn als dit je winstgevendheid óók ten goede komt?

Tags

Reacties