menu

Stuur e-mails pas in de avond!

Stuur e-mails pas in de avond!Bij het versturen van e-mails, zoals nieuwsbrieven, naar klanten en andere geïnteresseerden moet je niet alleen heel goed nadenken over de inhoud, maar ook over het tijdstip waarop je ze verstuurt. Want wat blijkt: mailtjes die ’s avonds verstuurd worden, worden beter gelezen én leveren meer op.

E-mail is duidelijk een andere tak van sport dan bellen of aanbellen. Want dan willen wij juist liever niet ’s avonds gestoord worden. Maar als het op e-mail aankomt, blijken de avonduren juist veel populairder te zijn. Uit een analyse (pdf) die Experian CheetahMail in het vierde kwartaal van 2012 losliet op de e-mailcampagnes van hun Amerikaanse klanten blijkt dat het tijdslot 20:00-24:00 alle andere tijdsloten versloeg. In die vier uur hadden de mails een gemiddelde open-ratio van 21,7% en een click-ratio van 4,2%. Ook genereerden mailtjes die tussen acht en twaalf uur ’s avonds werden verstuurd meer transacties, grotere bestellingen en grotere omzetten per e-mail.

Best tijd om te mailen
Het voordeel dat ’s avonds mailen met zich meebrengt wordt ook duidelijk in de omzet die per mail gegenereerd wordt. Zo leveren mailtjes die tussen acht uur ’s avonds en twaalf uur ’s nachts worden verstuurd gemiddeld 48 cent per mail op. Dat is drie keer zoveel als op de andere tijdsloten. De minste omzet (15 cent per mail) werd er gegenereerd met mailtjes die werden verstuurd tussen twaalf uur en vier uur ’s middags.  Dus… hoe laat doe jij je nieuwsbrieven en andere mailtjes de deur uit?

 

Beste dag om te mailen
Kijken we naar de dagen in de week, dan blijkt de zaterdag de beste dag te zijn om een mailing de deur uit te doen. De transactie-ratio op deze dag bedroeg 0,16%, daar waar het gemiddelde percentage 0,11% bedraagt. De open- en click-ratio’s waren het hoogst in het weekend, dus ook de zondag is geen verkeerde dag. We kunnen op basis van deze cijfers concluderen dat mail dus buiten werktijden èn buiten werkdagen verstuurd moeten worden om zoveel mogelijk geopend, gelezen en behandeld te worden.  

 

Op basis van de door Experian verstrekte cijfers blijkt dat de gehele open-ratio in een jaar tijd is gestegen van 14,% naar 16,2%, terwijl de click-to-open-ratio juist daalde van 16,2% naar 14,4%. De totale click-ratio daalde met 1,1 procentpunt tot 3,5%.


 
Hoewel het ‘maar’ cijfers zijn uit één kwartaal, uit één bepaalde regio en gemeten door één bepaald bedrijf vinden wij dit wel logische cijfers. Als we onszelf als consument zien, dan openen we ook vaker ´s avonds dan ´s middags mailtjes die we binnenkrijgen. En ´s morgensvroeg, als we na het opstaan even de smartphone of tablet erbij pakken, lezen we ook de mailtjes die door bedrijven de avond ervoor (tussen 20:00 en 24:00 dus) zijn verstuurd. En de ochtend en de avond zijn bij uitstek die momenten waarbij we mail lezen vanaf een mobiel apparaat. Echt iets om dus rekening mee te houden als je een e-mailcampagne opzet of een nieuwsbrief opmaakt. Denk zowel aan het tijdstip als het soort apparaat waarmee de meeste mails worden geopend en gelezen.

Tags

Reacties