Straks alleen nog maar uniseks-kledingwinkels?

Straks alleen nog maar uniseks-kledingwinkels?

Het kan binnen nu en een paar jaar wel eens afgelopen zijn met mannen- of vrouwenafdelingen in kledingwinkels. Er klinkt een steeds hardere roep om een geslachtsloze indeling. Maar dit geldt niet alleen in de winkelstraat, ook online wordt de verandering ingezet. Zo hebben al enkele webwinkels de labels ‘men’ en ‘women’ van de site gehaald of is er juist een extra categorie ‘everyone’ bijgezet.

Vroeger hoefde een kledingwinkel niet eens groot ‘dames’ of ‘heren’ boven een aantal kledingrekken of schappen te zetten; alleen al door te kijken naar de kleding was het duidelijk voor welk geslacht die trui of broek bedoeld was. Maar de mode verandert en steeds vaker zien we kledingstukken die eigenlijk uniseks zijn: ze kunnen zowel door mannen als vrouwen worden gedragen.

Mede daardoor, maar ook doordat steeds meer ouders afstappen van ouderwetse gedachtes als ‘roze is voor meisjes’ en ‘spijkerbroeken zijn voor jongens’ is het tegenwoordig onlogisch om nog langer in dergelijke hokjes te denken. Zo kondigde vorige week Target, nou niet bepaald de kleinste retailer die er is, aan dat ze steeds vaker het benoemen van het geslacht achterwege laten, waaronder in de slaap- en speelgoedhoek voor kinderen.

Nog verschil tussen dames- en herenkleding
Zo denken ook de bloggers van Quartz erover. Zij schrijven: “Retailers should ditch men’s and women’s departments and embrace genderless fashion.” Nu is uniseks-kleding niet iets van de laatste tijd, retailers als Gap, the North Face en American Apparel verkopen het al jaren, maar alleen wat betreft de vertoning van de kledingmaten is het duidelijk dat er nog wel degelijk verschil zit tussen dames- en herenkleding.

Volgens een recent gepubliceerd e-boek (pdf) van onderzoeksbureau NPD Group kan een switch naar een minder geslachts-geörienteerde winkelervaring mogelijkheden bieden voor retailers die zo een comfortzone kunnen creeëren voor consumenten die zich liever niet in een hokje laten stoppen.

Doelgroep staat er voor open
Een andere reden waarom je het als kledingwinkel misschien wel zou moeten overwegen is omdat de doelgroep er blijkbaar klaar voor is. In mei van dit jaar werd aan consumenten gevraagd of ze het dapper vonden dat voormalig atleet Bruce Jenner aankondigde door het te leven willen gaan als een vrouw. Bijna een derde van de volwassenen antwoordde met ‘ja’, terwijl dit antwoord onder vrouwelijke millennials (18 tot 34 jaar) door meer dan de helft (53%) werd gegeven. En laat dit nu net de doelgroep zijn die zoveel kledingwinkels proberen te bereiken.

Bruce Jenner

De Amerikaanse webwinkel Personnel of New York heeft in ieder geval aanpassingen doorgevoerd. Ze hebben nog steeds de bekende ‘men’- en ‘women’-indeling in de webshop, maar daarnaast is er nu ook een categorie ‘everyone’, waar klanten uniseks-kleding kunnen vinden. Zo laten ze een oversized shirt zien dat zowel door een vrouwelijk als een mannelijk model wordt geshowd.

Oversized t-shirt uniseks
Wie het shirt past, trekke hem aan.
Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten