Stockon gedraagt zich als Calimero

Stockon gedraagt zich als Calimero

De online boodschappenservice Stockon is er niet blij mee dat ze nooit worden meegenomen in onderzoeken naar waar consumenten het goedkoopst boodschappen kunnen doen. “En die onderzoeken kloppen toch nooit!”, aldus Stockon. Dat vervolgens in een eigen onderzoek concludeert dat zij zelf in meer dan 90% van de gevallen het goedkoopst zijn…

Stockon is een online boodschappendienst die aan het begin van dit jaar werd gelanceerd en uit de (financiële) koker van PostNL komt. Het lijkt erop dat de boodschappenservice momenteel wat verlegen zit om media-aandacht – terwijl Picnic bijvoorbeeld constant in het nieuws is – want onze redactie kreeg vanochtend nogal een opmerkelijk persbericht toegestuurd.

Wáár is dat onderzoek?

Met de interesse wekkende titel “Nieuwe prijsdoorbraak in online boodschappen” schopt Stockon tegen de huidige onderzoeken naar welke boodschappen-aanbieders de goedkoopste zijn. “Er kan duidelijk worden geconcludeerd dat geen enkele online supermarkt in 100 procent van alle bestellingen de goedkoopste is en dat bestaand onderzoek een onvolledig beeld schetst.”

De startup concludeert echter in diezelfde alinea nog dat “bij een compleet onderzoek Stockon in meer dan 90 procent van alle gevallen de voordeligste is.” Om vervolgens in het hele persbericht niet te linken naar dat complete onderzoek…

‘Manier van onderzoek is selectief’

Stockon heeft verderop in het persbericht kritiek op eerdere onderzoeken, van onder andere de Consumentenbond en Kassa, waarbij Jumbo en Picnic werden uitgeroepen tot voordeligste keus en AH tot de partij met de meeste aanbiedingen. “Deze prijsvergelijkingen vertellen echter niet het hele verhaal, want de manier van onderzoek is vaak erg selectief. Zo wordt er slechts een kleine steekproef genomen van het aantal bestellingen en het totale assortiment. Daarnaast worden niet alle acties en kortingsmechanismes juist meegenomen. Ten slotte wordt er geen rekening gehouden met boodschappenservices met minimale bestelbedragen en bezorgkosten. Er wordt dus niet goed gekeken naar wat de consument onderaan de streep kwijt is in alle gevallen”, zo beklaagt Stockon zich.

‘Wij werden niet meegenomen!’

Volgens Stockon is het hierdoor onmogelijk om te claimen dat de ene aanbieder altijd goedkoper is dan de ander. “Er is namelijk altijd een bestelling te bedenken, die bij de diverse aanbieders een zo voordelig mogelijke uitkomst heeft. Bovendien werd nieuwkomer Stockon niet meegenomen in de eerder genoemde testen.”

Calimero gedraagt zich als WC-eend

Ah, nu komt de aap uit de mouw. Het hele persbericht klinkt als niets meer dan een zielig Calimero-verhaal, waarbij Stockon niet dezelfde media-aandacht krijgt als andere aanbieders van boodschappen. En dus komt de aanbieder maar met z’n eigen onderzoek: “Stockon vergeleek de afgelopen maanden duizenden boodschappenmandjes over een periode van drie maanden met de online prijzen van AH, Jumbo en Picnic. Hieruit bleek dat Stockon onderaan de streep in meer dan 90% van de gevallen de voordeligste boodschappenservice is.” Wij van WC-eend adviseren WC-eend?

Stockon gebruikt stockfoto's en doet alsof het echte klanten zijn
Oh, Stockon? Fake userfoto’s gebruiken kan écht niet meer, hoor! Er staat nota bene “unsplash”, de naam van de stockfoto-site, in de afbeelding-url’s…
Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten