menu

Steve Jobs in 1996 over ecommerce

In 1996 hield techtijdschrift Wired een interview met wijlen Steve Jobs, de oprichter van Apple. Het is interessant om dit artikel nog eens te lezen en te ontdekken wat Jobs destijds zei over ecommerce, een industrie waarvan hij overtuigd was dat het erg groot zou worden.

Wired heeft het interview ‘Steve Jobs: The Next Insanely Great Thing‘ nog steeds online staan en daarin heeft de Apple-oprichter het een aantal keer over de potentie van het internet en de rol die commercie daarin kan en zal gaan spelen. Jobs praatte destijds vooral lovend over het belang van ‘objects’, software-modules die als een soort Lego-blokjes gecombineerd konden worden in nieuwe applicaties.

Geef de mensen wat ze willen
Volgens de ondernemer en uitvinder zou het handel zijn die de volgende fase van de web-explosie zou ontketenen. “Het hart van het internet zal commercie zijn. En het hart van commercie is het Amerikaanse bedrijfsleven dat gepersonaliseerde producten aan individuele consumenten verkoopt.” Waar de impliciete boodschap van de bekende ‘1984’-commercial voor de Macintosh draaide om ‘power to the people’, daar luidt een ander devies voor Job’s visie van het web: “geef de mensen wat ze willen”.

Over webwinkelsoftware
Toen hem werd gevraagd hoe hij denkt dat objects het internet gaan beïnvloeden, zei hij: “Denk aan alle mensen die nu producten en diensten direct aan de klant leveren via het web. Elk bedrijf dat online wil verkopen is veel tijd kwijt aan het schrijven van aangepaste software. Je kan niet zomaar iets kopen van je magazijnplank. Je moet het internet verwerken in je ordersysteem, je voorraadsysteem, et cetera. Daar gaat erg veel werk in zitten.”

Einde fysieke winkels
Over de mogelijkheden van het web zei Jobs: “Wie denk je dat de voornaamste begunstigde is van het internet? Oftewel: wie wint het meest?” Waarop de Amerikaan de vraag zelf beantwoordde: “Mensen die iets hebben te verkopen. En dat is meer dan content. Het is habdek. Mensen gaan in de toekomst bij een heleboel minder fysieke winkels nog spullen kopen en gaan juist online dingen aanschaffen!”

Ruimte voor kleine ecommerce-startups
Volgens Jobs is het internet ook een grote democratiseerder. “Een klein bedrijf kan online er net zo groot en toegankelijk uitzien als een groot bedrijf. Grote ondernemingen spenderen nu honderden miljoenen dollars aan het bouwen van hun distributiekanalen en het web gaat dat voordeel volledig neutraliseren.”

Over het aandeel van ecommerce in de retail-industrie zei Jobs in 1996: “Het web zal niet iedereen in zijn greep hebben. Als het internet verantwoordelijk is voor 10 procent van alle producten en diensten in dit land, dan zou dat fenomenaal zijn. Ik denk dat het aandeel nog veel hoger zal zijn. Uiteindelijk zal het een groot deel van de economie worden.” (Op dit moment is ecommerce in Amerika goed voor 7,5 procent van de gehele retail, red.)

Uitschakelen van tussenpersonen
Verderop in het interview gaat Jobs in discussie met de interviewer over het échte nut van internet; is het dat iedereen online gehoord kan worden? Jobs denkt dat customization belangrijker is. “De beste manier om het web te zien, is als een direct-to-customer distributiekanaal, of het nu om informatie gaat of de verkoop van producten en diensten. Het schakelt alle tussenpersonen uit. En wat blijkt, er zijn een heleboel van zulke tussenpersonen in onze maatschappij. En over het algemeen vertragen die de boel, maken ze het onnodig ingewikkeld of het product of de dienst alleen maar duurder. Het uitschakelen van de tussenpersoon zal intens zijn.”

De uitspraken van Steve Jobs zijn eigenlijk stuk voor stuk raak. En dat is toch interessant, als je je bedenkt dat in 1996 Amazon nog een simpel online boekwinkeltje was, Google een hobbyproject van twee Stanford-studenten en Jobs zelf pas een jaar later weer bij Apple zou werken.

Tags

Reacties