menu

Steeds meer wegen leiden naar Google

Als we spreken over SEO hebben we het traditioneel gezien vrij vaak over die bovenste drie organische resultaten binnen Google. De resultaten uit de zoekmachine worden echter steeds verder uitgebreid met Google Shopping, Youtube, of Google Maps bijvoorbeeld. Met welke diensten kun je tegenwoordig zoal in de zoekresultaten van Google verschijnen?

Ooit was Google een zoekmachine met enkel tien organisatie resultaten als gevolg van een zoekopdracht. Al snel werden – even los van de advertenties – afbeeldingen, Youtube-filmpjes en lokale resultaten toegevoegd maar daarmee is het einde nog niet in zicht. Recent werd ook Google Shopping in de Nederlandse resultaten toegevoegd en met de Google Hummingbird-update is de kans groot dat een zoekopdracht een nog bredere uitkomst tot gevolg heeft.

De top drie behalen in organische resultaten wordt mede door oplopende concurrentie steeds lastiger, maar zichtbaar worden op zoektermen die via de normale resultaten vrijwel onmogelijk zijn, behoort door het steeds breder wordende aanbod opeens weer wel tot de mogelijkheden. Iets dat ook Wolter Tjeenk Willink, directeur van online marketingbureau Traffic-Builders kan beamen. “Als wij worden ingezet voor SEO kan daarmee tegenwoordig ook het aanmaken en beheren van een YouTube-kanaal, Google+-account of een vermelding op Google+ Lokaal tot de taken behoren.”

Google (toekomst?) resultaten

Mogelijk toekomstig Google-resultaat. Klik op de afbeelding voor totaalplaatje.

Voor Google blijft het een lastig iets. Wat is de ideale weergave van een resultatenpagina? Hoeveel advertenties kunnen ze tonen? Hoe ver kunnen ze gaan in het aanpassen van hun overbekende pagina’s om het nog aantrekkelijker te maken en wat verandert er met de komst van mobiele gebruikers, Google Glas-gebruikers of andere toepassingen die ongetwijfeld er binnenkort nog bij zullen komen?

Eén experiment dat recent veel kritiek heeft ontvangen, is de proef met grote banner-advertenties op de zoekresultaten-pagina’s. Van de week experimenteerde het met zo’n banner van Southwest Airlines, die werd getoond op de zoekresultaten-pagina als er werd gezocht naar de vliegtuigmaatschappij. Deze banner zorgde er echter wel voor dat de echte, organische zoekresultaten slechts 12% uitmaakten van wat er op een beeldscherm werd getoond. En dat terwijl Google in 2005 nog beloofde zulke advertenties in de zoekresultaten nooit te zullen vertonen. “There will be no banner ads on the Google homepage or web search results pages. There will not be crazy, flashy, graphical doodads flying and popping up all over the Google site. Ever.

Hoe het ook zij, Google blijft bezig met het aanpassen van hun zoekresultaten-pagina’s, daar valt niet aan te ontkomen. En terwijl de concurrentie op de reguliere posities toeneemt, nemen ondertussen ook de kansen op posities in Google door middel van alternatieve zoekresultaten toe. Voldoende content op netwerken als YouTube, Google+, Google+ Lokaal of de andere diensten die Google steeds vaker tussen resultaten plaatst, kan dan wellicht net dat verschil maken tussen een leuke hobby, of die winstgevende webshop!

Tags

Reacties