menu

‘Start discussie over gratis bezorging’

Het wordt tijd dat we het met z’n allen eens gaan hebben over gratis bezorging. Dit was jarenlang een unique selling point, bedoeld om consumenten te verleiden om online te shoppen. Maar nu dat massaal gebeurt, worden de nadelen van gratis bezorging alsmaar duidelijker en zwaarder.

De redactie van Het Financieele Dagblad schreef dit weekend een commentaar, waarin het pleit voor een maatschappelijke discussie over een “gezond en fatsoenlijk model voor pakketbezorging”. Daarin is volgens hen niet alleen een rol weggelegd voor PostNL, maar ook voor grote ecommerce-spelers als Bol.com en Coolblue. En ook de consument blijft volgens hen in deze discussie niet buiten schot. “Ergens moet een prijs worden betaald voor bezorging die gratis lijkt, maar dat niet is.”

Gratis bestaat niet

Want dat laatste mag bij consumenten zo langzamerhand wel duidelijk zijn. Gratis bezorging bestaat niet. Natuurlijk, de consument betaalt er zogezegd niks voor, maar uiteindelijk moeten er toch tal van kosten gemaakt worden wil een pakketje uit het magazijn bij de klant terechtkomen.

11 seconden om pakketje af te leveren

Volgens het FD wordt de tol die gratis bezorging eist steeds evidenter. Het doelt daarmee op pakketbezorgers die klagen over een toenemende werkdruk en financiële problemen. “Bedrijven als PostNL stellen steeds hogere eisen: een pakketbezorger krijgt gemiddeld 11 seconden om zijn pakketje af te leveren. Eventuele tegenvallers in het verkeer zijn voor eigen rekening.”

‘Laat bezorgers meeprofiteren’

Nu kwam PostNL vorige week wel met maatregelen, zoals hogere vergoedingen voor bestelbussen en de inhuur van personeel, maar het Financieele Dagblad noemt dit een minimale geste. “Van marktleider PostNL valt meer te verwachten”, zo stelt het. “Garandeer fatsoenlijke werkomstandigheden en laat bezorgers meeprofiteren van de groei van de pakketmarkt.”

Op LinkedIn deelt Rico Luman, senior econoom bij ING, de gedachte van het dagblad. Hij heeft het over terechte aandacht voor het financieringsmodel van ecommerce-leveringen. “Transport heeft een prijs en die zou voor de juiste prikkels mee moeten wegen bij de consumentenbeslissing, ook om onnodig vervoer te vermijden en efficiëntie in de aflevering te stimuleren”, zo zegt hij.

Volgens hem gebeurt dat nu mondjesmaat voor hele snelle levering, maar in het algemeen te weinig. Dat komt volgens Luman omdat bezorging onderdeel is van de marketing van webwinkels, wat weer leidt tot onzichtbaarheid en extra kostendruk.

Tags

Reacties