Squadra: ‘PIM logische vervolgstap in de ecommerce’

Squadra: ‘PIM logische vervolgstap in de ecommerce’

Naast de webwinkelsoftware maak jij misschien al gebruik van losse magazijn-, ERP- en/of verzendsoftware. Een PIM-oplossing is de logische volgende stap, denkt Onno Cleijpool van Squadra. Verschillende PIM-systemen schuiven al langzaam van het top- naar het middensegment.

Ooit bestond de software van webwinkeliers uit één pakket, maar dat is al lang niet meer zo. Tegenwoordig wordt deze steeds meer ontvlochten en specialiseren aanbieders zich in deeloplossingen. Of het nu gaat om het verzenden, de opslag, het orderpicken of de transactionele verwerking, op ieder gebied ontstaat er verdieping in de software waarbij steeds meer webwinkels kiezen voor ‘best of breed’-oplossingen.

‘Productinformatie in webwinkelsoftware is inflexibel’

Enige uitzondering hierop is eigenlijk de productdata. Die worden meestal nog massaal opgeslagen in webwinkelsoftware. En dat gaat prima als je één verkoopkanaal hebt, in één regio actief bent en/of producten verkoopt van één leverancier, maar voor veel webwinkels is dit allang niet meer het geval. Die verkopen producten van tientallen leveranciers, soms zelfs op diverse verkoopplatformen aan verschillende doelgroepen. In dat geval wil je met je data kunnen spelen. Bijvoorbeeld bepaalde productinformatie wisselen per periode, platform of doelgroep. Wellicht wil je per shop andere afbeeldingen tonen of andere cross- en upsell-producten aanbieden. Webwinkelsoftware is hier echter veel minder geschikt voor en biedt niet de flexibiliteit die een PIM-systeem wel biedt.

Volgens Onno Cleijpool, werkzaam bij advies- en managementbureau Squadra, zijn de mogelijkheden van standaard webshops beperkt. “Productdata kun je zien als de ingrediënten van een goede appeltaart, iedereen weet wat het is maar elke bakker heeft zijn eigen versie en omschrijft de smaak anders. Als je deze extra dimensie leert kennen, zul je zien dat er bijna geen standaardproductomschrijvingen meer zijn”, weet Onno. Zo kan het zijn dat je bij een product in een bepaalde regio andere afbeeldingen ziet, of een extra garantie aangeboden krijgt. Hoe lastig kan het zijn om per land de juiste documenten aan te kunnen bieden zoals een ‘simpele’ gebruiksaanwijzing en dan hebben we het nog niet eens over de land-taalvariaties zoals die in België en Zwitserland gelden.

Ook als verandert het product zelf niet, het aanbod of formaat van de leverancier kan wel veranderen, of de persoon die het beheert. “Dit beheer vindt bij veel organisatie nog plaats in Excel en het is niet de vraag of het een keer mis gaat, maar wanneer het mis gaat. Simpelweg omdat er teveel variabelen in het spel zijn en de beheersbaarheid ontbreekt.”

‘Oplossingen groeien naar middensegment toe’

‘Product Informatie Management’, oftewel PIM, lost het probleem op. PIM-oplossingen worden nu nog vooral in het hogere midden- en topsegment gebruikt. Onno ziet echter dat het beeld snel verandert: “De ontwikkeling is sterk gerelateerd aan de ecommerce-volwassenheid van de markt. UK, Scandinavië en Nederland lopen voorop. Deze landen worden gevolgd door Duitsland, Frankrijk en daarna Zuid-Europa”, zo vertelt hij. “De eerste en grotere speler die met een SaaS-oplossing aansluiting zoekt bij het MKB is het Zweedse inRiver. Maar er zijn er zeker meer zoals de BerstchInnovation, Perfion, ID Interactive, Beeyond, en PIMcore in de opensource-hoek.” Goedkoop zijn deze oplossingen nog niet. Qua opstartkosten moet je al snel denken aan 20.000 tot 100.000 euro en vervolgens ongeveer de helft aan jaarlijkse licentiekosten.

PIM-software is niet nieuw, maar was tot voor kort eigenlijk altijd puur en alleen op het hogere marktsegment gericht. Bestaande spelers die zich eerder slechts op winkelverkoop en catalogi richtten, hadden bij de omslag naar ecommerce moeite met het goed organiseren van de productdata; het paste niet in hun bestaande veelal op ERP gebaseerde systemen. Tegenwoordig zijn er ook steeds meer spelers uit het middensegment die hierover struikelen.

“Mede dankzij oplossingen als dropshipping, databanken als Icecat of de (wild)groei aan marketingplatformen en meewerkende marketing- en vertaalbureaus is het organiseren van kwalitatieve en rijke productdata zelfs voor middelgrote webshops een hele klus. Het zijn allang niet meer alleen de grootste spelers die hierin verder willen automatiseren”, aldus Onno. “De behoefte is enorm, alleen is de oplossing vaak onvoldoende bekend. Het is een kwestie van onbewustheid. Zodra de Excelsheets problemen vertonen, wordt er met spoed naar een alternatief gezocht. En dat gebeurt al vaker dan je denkt. Mijn inschatting is dat het wel eens heel snel zou kunnen gaan. Het zou me niet verbazen als grote delen van het middensegment al voor eind volgend jaar bezig zijn met een of andere PIM-implementatie.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten