menu

Sporters en ecommerce

Sporters en ecommerceIedereen kan een webwinkel runnen. Zo ook dus in de sportwereld. Een sporter kan zo bekend zijn dat ‘ie merchandise met succes kan verkopen. Een webwinkel is dan een logische stap. Maar het kan ook zijn dat sporters na hun carrière besluiten de ecommerce in te duiken omdat ze het een interessant wereldje vinden. Wij hebben daar een aantal mooie voorbeelden van!

Als bekende topsporter heb je na je actieve carrière vaak niet te klagen over geld. Je kunt ergens het gezicht van worden, je kunt het schnabbelcircuit in of je kunt je opgedane kennis en ervaring toepassen als bijvoorbeeld coach van een team uit jouw sporttak. Maar veel sporters vallen na hun loopbaan ook in het bekende zwarte gat. Er is geen drive meer, niks meer om naartoe te leven. Ze willen weer eens wat om handen hebben. Iets wat ze zelf hebben opgezet (net als hun carrière) en iets wat ze zelf tot een succes kunnen maken (net als hun carrière). Een webwinkel zou dan een logische stap kunnen zijn!


Leontien van Moorsel – Leontien.nl
Een van die oud-sporters die een webwinkel is begonnen, is Leontien van Moorsel. Als wielrenster behaalde ze grote successen; zo wist ze vier keer Olympisch kampioene te worden, negen keer wereldkampioene te worden in vier verschillende disciplines en wist ze 21 keer Nederlands kampioen te worden.

Ze richtte enkele jaren geleden het online magazine Leontien.nl op, dat later ook de sponsor en naamgever van een wielerploeg en marathonschaatsploeg zou worden. Via de website verkoopt Van Moorsel ook hardloopkleding, fietskleding en de daarbij behorende accessoires en persoonlijke verzorging als voedingssupplementen en koelzalfjes.

De webshop ziet er goed uit en zit ook goed in elkaar. Verzendkosten bedragen €4,95 en de bestelling wordt bezorgd door Selektvracht en TNT. Als betaalmethode echter, kun je alleen kiezen voor eenmalige machtiging, iDeal of een overschrijving. Een achterafbetaalmethode – die volgens de wet verplicht is – zit er niet tussen.


Edith Bosch en Carola Uilenhoed – BelliaMia.nl
In 2013 richtten oud-judoka’s Edith Bosch en Carola Uilenhoed (die laatste heeft deze week een punt achter haar carrière gezet) de webwinkel Bella Mia op. Deze online kledingwinkel is gericht op vrouwen met niet-standaardmaten die toch leuke kleding willen kopen en daar in de winkelstraat niet in slagen. Het idee voor de webshop is ontstaan nadat de twee dames merkten dat er gewoon te weinig winkels waren die kleren verkochten voor hun ‘afwijkende’ maten. Bosch heeft naar eigen zeggen brede schouders en lange benen, terwijl Uilenhoed tijdens het EK in 2011 nog zo’n 140 kilo woog. Zelfs nadat ze vijftig kilo was afgevallen na een maagverkleining kon ze maar zelden leuke, goed zittende kleding vinden.

De webwinkel is gemaakt met software van SEOShop. Bella Mia is niet een heel erg visueel ingestelde webwinkel en dat is best jammer. Als je de homepage bezoekt, krijg je een soort boekje te zien waar de verkochte merken en soort producten in staan vermeld. Nergens een foto van een leuk jurkje, een aanbieding of een hippe broek. Die zie je pas als je verder klikt.

Wat ook raar is, is dat er een totaal andere webwinkel zichtbaar lijkt als je via de homepage op ‘Uw mandje‘ klikt. Ook dán pas krijgen we een uitgebreide footer zien met daarin bijvoorbeeld ook links naar de algemene voorwaarden, de FAQ, de nieuwsbrief, verlanglijst, etc. En ook deze webwinkel biedt niet expliciet een achterafbetaalmethode aan. Je kunt betalen met iDeal, Mastercard en VISA.


Bell Berghuis – BellBerghuis.nl
Een opmerkelijke webwinkel is er voor Bell Berghuis. De snowboardster heeft een online shop geopend, waarmee ze 10.000 euro probeert op te halen. Berghuis komt in Sotsji straks uit op de snowboardcross, maar moet nog wel haar voorbereiding bekostigen. Vorige maand had ze al de helft van het benodigde geld binnen gehaald. Het opmerkelijke aan haar webwinkel is dat het assortiment uit fictieve producten bestaat, variërend van balance boards tot back protectors en van benzine tot brillen.

Een product bestellen kan wel, maar je krijgt dus niks thuisbezorgd. Het geld gaat naar Berghuis, die ondanks dat ze ondersteund wordt door NOCNFC en de skibond, genoeg kosten heeft die ze nergens kan verhalen. Ze maakt geen deel uit van een team, dus het komt allemaal op haar terecht. Daarom bedacht en opende ze de webwinkel, die in feite als een soort crowdfunding-project gezien kan worden. De webwinkel is nog niet helemaal voorbereid op het fictieve aspect van de webwinkel. Zo lezen we: “Let op: de producten worden natuurlijk niet bij jou afgeleverd, maar je moet wel een afleveradres invoeren om de order af te ronden. Wij zijn druk bezig deze stap uit de module te verwijderen. Tot die tijd gewoon invullen.”

Andere oud-sporters die wellicht niet echt bekend staan om het actief runnen van een webwinkel, maar die wel producten verkochten (of nog steeds verkopen) die ook online werden/worden verkocht zijn onder andere Bryan Roy en Marc Overmars. Die eerste oud-voetballer probeerde een aantal jaar geleden succesvol te zijn met de verkoop van miniatuur-voetbalpoppetjes, maar het bedrijf 3D-Stars was geen lang leven beschoren. Overmars, die net als Roy bij Ajax en Arsenal speelde, heeft meer succes gehad. Hij stapte met vader Ben en broer Edwin in het spelletje ‘Frustr8or’, dat door Albert Eckhardt is ontwikkeld. Dat de oud-voetballer niet vies is van wat ondernemen, blijkt wel uit het feit dat hij verschillende bv’s heeft opgezet, waarvan eentje in de vastgoedwereld, eentje in oldtimers en eentje in de retail. We zijn benieuwd of en wanneer hij meerdere webwinkels gaat opzetten!

Tags

Reacties