menu

Sponsoring, doet jouw webwinkel het al?

Er zijn diverse manieren om de naam van je webwinkel te promoten bij het grote publiek. Nu kun je kiezen voor de standaard oplossingen, zoals advertenties in Google of banners op websites waar je doelgroep ook is te vinden. Maar heb je wel eens gedacht aan sponsoring? Deze webwinkels in ieder geval wel!

Sponsoring houdt in dat een bedrijf financiële middelen beschikbaar stelt aan organisaties, sporters of evenementen, waarbij er als tegenprestatie reclame wordt gemaakt voor de sponsor. Voor sponsoren is het belangrijk dat zij hun merk verbinden aan een instantie of individu dat niet snel die naam te grabbel gooit. Je sponsort dus niet lukraak elk evenement dat bij je aanklopt voor wat centjes. Maar aan de andere kant wil het bedrijf of de persoon die gesponsord wordt, ook niet geassocieerd worden met een merk dat negatief in het nieuws komt.

Pabo sponsort voetbalclubs
Sponsoren doe je dus niet zomaar. De beide partijen moeten bij elkaar passen. In dat licht kwam het misschien als een verrassing toen Pabo, de grootste online sekswinkel van Europa, in de zomer van 2014 aankondigde dat het de voetbalclubs FC Utrecht, Heerenveen, ADO Den Haag, FC Groningen en Excelsior ging sponsoren. Mannen dragen toch geen sexy ondergoed? De voetballers praten onder de douche tot niet met elkaar over de laatste ontwikkelingen op het gebied van trillende hulpjes?

De sponsoring vond plaats onder het motto ‘Verras je partner’. En dan lijkt die sponsoring opeens een stuk logischer. Want wie zitten er iedere week in het stadion te kijken naar de inspanningen van de voetballers en zien dus de vele reclameborden? Voornamelijk mannen. En die zullen toch een keer met iets leuks thuiskomen voor hun partner als ze iedere zondagmiddag weg zijn.

(Overigens stopte Pabo na een jaar alweer met de sponsoring van voetbalclubs.)

Voetbalshop.nl doet het met FC Utrecht
Voetbalshop.nl prijkt sinds het begin van het Eredivisie-seizoen 2012/2013 op de rug van de spelers van FC Utrecht. Het bedrijf achter deze webwinkel heeft niet toevallig voor de Domstedelingen gekozen, want The Badge Company is zelf gevestigd in Woerden. “Ze geloven in de continuïteit en het bereik van FC Utrecht, getuige ook de duur waarop Voetbalshop.nl op ons shirt zal staan. Dit toont aan dat wij op de goede weg zijn. Wij zijn trots op deze samenwerking”, zo zei Wilco van Schaik, algemeen directeur van FC Utrecht destijds over de tweejarige overeenkomst.

Voetbalshop.nl
Bron foto: FCUtrecht.nl

Team Beslist.nl
Prijsvergelijker Beslist.nl sponsort sinds 2012 het schaatsteam van Gerard van Velde. Met de broertjes Mulder en Jesper Hospes zitten daar geen onbekenden tussen. Over de samenwerking zegt Beslist.nl op haar site: “Beslist.nl profiteert op zijn beurt als oer-Hollands bedrijf weer van de bekendheid van het oer-Hollandse schaatsen. No-nonsense, dat past bij ons. Maar dan wel gepaard met topkwaliteit, deskundigheid en snelheid.” Het mooie aan sponsoring van een schaatsteam is dat je bedrijfsnaam telkens wordt genoemd, aangezien die sponsornaam ook de naam van het schaatsteam is geworden. Bij elk groot toernooi en bij elk interview zal de bedrijfsnaam wel een paar keer vallen.

En nu Beslist.nl zich ook laat gelden als hoofdsponsor van de Ecommercerun, is haar sportieve imago in één klap een stuk sterker geworden. Sowieso kan het geen kwaad om als bedrijf gezien te worden als een instantie die sportiviteit en beweging stimuleert, maar in het geval van Beslist.nl komt het ook nog eens goed uit dat haar bezoekers via de site op zoek kunnen gaan naar de beste sportartikelen.

Team AfterPay
Beslist.nl is niet de enige ecommerce-speler die actief is in de schaatswereld. De achterafbetaalmethode Het voormalige iSkate developmentteam werd in de zomer van 2014 opgedeeld in een mannen- en een vrouwenploeg. De mannen kregen Beslist.nl als sponsor, terwijl de vrouwen gingen rijden in het AfterPay developmentteam, met als co-sponsor Travelbags.nl, nóg een speler uit de ecommercewereld. En dan is er ook nog een marathonschaatsploeg, bestaande uit een door Renate Groenewold geleide ploeg van vier vrouwen, die als sponsor webwinkel Uwgereedschap.nl heeft.

Waarom een ploeg, evenement of persoon sponsoren?
In het geval van bijvoorbeeld Voetbalshop.nl is het gelijk duidelijk waarom uitgerekend deze webwinkel een voetbalclub sponsort. Diens hele business draait immers om het verkopen van voetbalshirts en dergelijke. De link is dus snel gemaakt en de webwinkel in kwestie hoeft in wezen niet veel anders te doen dan de (overigens niets aan de verbeelding overlatende) naam te tonen en de rest volgt vanzelf. Fan ziet “Voetbalshop.nl”, weet direct dat het om een online winkel gaat die voetbalartikelen verkoopt en een bezoekje aan de webshop is zo gemaakt. Voetbalshop.nl weet zo een heel gerichte doelgroep aan te spreken en hoeft zich niet in allerlei bochten te wringen om de sponsoring te verklaren.

Maar sponsoring kan ook een ander doel hebben. Het kan bijvoorbeeld goede zaken doen voor de naamsbekendheid en de opbouw van een positief imago van een bedrijf. Zo profileert Beslist.nl zich steeds nadrukkelijker als een sportief bedrijf, terwijl AfterPay met de sponsoring van een developmentploeg werkt aan haar naamsbekendheid, wellicht juist in kringen waar het zich normaal gezien niet snel zal begeven.

Mocht je met jouw webwinkel dus iets of iemand willen sponsoren, vraag jezelf dan eerst af welk doel je er precies mee wilt bereiken. Wil je je producten onder de aandacht brengen bij een relevante doelgroep of werk je liever op de lange termijn aan je naamsbekendheid en imago? Pas als je dat weet kun je actief op zoek naar de juiste partij. En het mooie van sponsoring is dat in principe beide partijen flink baat kunnen hebben van de samenwerking, dus als je een goed verhaal hebt (en de juiste zak met geld) dan kan je zo de trotse sponsor worden van een leuk evenement, goede sporter of andere interessante partij!

Tags

Reacties