menu

Spelen met prijzen wordt niet gewaardeerd

Spelen met prijzenIn een markt die zo snel in beweging is als ecommerce, wordt regelmatig getest. Niet voor niets kunnen wij dagelijks schrijven over ontwikkelingen en uitkomsten van onderzoeken. Verzendkosten of de prijzen van artikelen zelf kunnen ook met de dag verschillen. Niet iedereen is hier even blij mee. 

 
Ecommerce doet het goed!
Amerikaanse webwinkels als Amazon, QVC en LLBean doen het al een tijdje goed en ook in het afgelopen jaar is de omzet en winst bij dit soort partijen weer gestegen. De vooruitzichten van de bedrijven zien er ook goed uit met veel tevreden klanten. Zo krijgt Amazon ruim een acht op een schaal van tien. De tevredenheid is wel licht gedaald in vergelijking tot het jaar ervoor. Het blijkt uit een onderzoek van Foresee.
 
Wisselende prijzen zorgen voor irritatie
Webwinkels voeren dagelijks diverse testen uit. Grotere ecommerce bedrijven schakelen dagelijks adviseurs, techneuten en vormgevers in om de website en de webwinkel te verbeteren. Dagelijks verschillen de layouts, techniek, buttons en vormgeving. Maar ook zaken die direct merkbaar zijn in de portemonnee, en daat laatste weet sommige bezoekers te irriteren. Eenmalige acties zoals een dag gratis verzendkosten of extra kortingen rond de feestdagen kunnen weinig last maar webwinkels die zeer veel wisselen met de reguliere prijzen lijken hiervoor te worden gestraft. Vooral geautomatiseerde dynamische prijzen lijken niet gewaardeerd te worden door het winkelende publiek. 
 
Met nieuwe software is het mogelijk om steeds sneller diverse testen uit te voeren. Zo zijn er webwinkels die automatisch prijzen laten stijgen als een product opeens snel begint te lopen, of prijzen laat zakken als producten te lang in de schappen blijven liggen. De consument is enkel meer op zoek naar een meer stabiele prijs. 
 
Een enkele prijs?
De kans dat webwinkels ook echt stabielere prijzen bieden is natuurlijk klein. Met de constante druk van vergelijkende websites, concurrenten is de kans groot dat webwinkels gewoon mee moeten met de stroom. Het zal nog wel enkele jaren duren voor ecommerce zo volwassen en standaard is dat de bewegingen in de markt wat zijn uitgewerkt. 

Tags

Reacties