Spamt ‘klantvriendelijk’ Coolblue klanten onder?

Spamt ‘klantvriendelijk’ Coolblue klanten onder?

Coolblue staat alom bekend om haar klantvriendelijkheid en ook wij hebben meermaals meegemaakt hoe goed de service is van deze omnichannel-speler. Daarom is het des te verrassender dat meerdere redactieleden ongevraagde e-mailtjes van Coolblue kregen…

En een korte zoektocht op Twitter en Facebook leert dat wij niet de enige zijn die recent ongevraagd mail kregen van Coolblue, het bedrijf dat meerdere keren is uitgeroepen tot beste webwinkel of beste klantenservice.

Ongevraagde mail van Coolblue

Bij een van ons gebeurde het nadat hij op zoek was naar wat klusspullen. Een schuurmachine werd aangeschaft en er werden ook wat boormachines met elkaar vergeleken. Even later landde dit mailtje ongevraagd in de inbox:

Ongevraagde e-mail/nieuwsbrief van Coolblue.

Het is hartstikke fijn dat een webwinkel met ons meedenkt en misschien wordt dit wel de toekomst (zo denkt Picnic na over het bezorgen van boodschappen, zonder dat de klant een boodschappenlijstje heeft aangemaakt), maar feit blijft wel dat we niet om dit soort mails hebben gevraagd.

‘Sorry, fout in ons systeem’

Gelukkig was er op dat moment op de website een mogelijkheid om feedback te geven. Na het invullen van onze klacht, kregen we al snel een mailtje terug: “Wat vervelend om te lezen dat je nog nieuwsbrieven van ons ontvangt terwijl je jezelf niet hebt aangemeld. Sorry hiervoor! Ik heb direct het één en ander nagekeken en zie dat je e-mails door een fout in ons systeem hebt ontvangen. Ik heb je daarom direct handmatig afgemeld voor de nieuwsbrieven. Het is mogelijk dat je er nog één of twee ontvangt, maar hierna zal je geen nieuwsbrieven meer mogen ontvangen.”

Klinkt plausibel… Ware het niet dat er méér mensen zijn die blijkbaar ongevraagd nieuwsbrieven en andersoortige mails van Coolblue krijgen. Alleen al op onze redactie bleek het ook bij een ander raak:

Ongevraagde e-mail/nieuwsbrief van Coolblue.

En op Facebook vonden we een klacht die gisteren met de klantenservice van Coolblue op het sociale medium werd gedeeld:

Ongevraagde e-mail/nieuwsbrief van Coolblue.

En ook op Twitter meldde zich iemand die niet zit te wachten op de ongevraagde mailtjes:

Ongevraagde e-mail/nieuwsbrief van Coolblue.

‘Het is geen nieuwsbrief, maar persoonlijke service met tips’

In mei stuurde Twitteraar @jorix_nl: “Wait, what? Nieuwsbrief zonder opt-in van Coolblue? Een aankoop is iets heel anders dan een inschrijving voor een nieuwsbrief.” Waarmee hij natuurlijk een goed punt heeft. Coolblue reageerde erop door te stellen dat de klant níét was ingeschreven voor de nieuwsbrief (“hier vragen we uiteraard eerst toestemming voor”), maar dat het hier “puur gaat om persoonlijke service met tips voor jouw aangeschaft product”.

Tsja, moet daar ook geen toestemming voor gevraagd worden? Want die zogenaamde servicemails hebben wel een héél erg commerciële inslag…

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten