Een Facebook webwinkel via Payvment

Webwinkel met Facebook PayvmentHet is mogelijk om via Facebook te verkopen. Zo kun je een webwinkel starten, via de best bezochte website wereldwijd. Gisteren werd bekend dat Payvment, die de webwinkel opties in Facebook mogelijk maakt, verder kan groeien met geld van investeerders. Als je vandaag start, is een Facebook webshop dan nu al een alternatief?

 
Facebook verovert de wereld
Facebook, hét succes van het huidige social netwerken tijdperk, is al het succes onder webwinkels. Bijna alle grote webwinkels zijn aangesloten bij het netwerk en de like-buttons zijn zelfs op de meest bekende webwinkels overal terug te vinden.
 
Facebook is de grootste website wereldwijd met de meeste bezoekers. Het is Google al maanden geleden voorbij gestreefd en alhoewel Linkedin en Twitter in Nederland ook best bekend zijn, is Facebook de enige die al echt kan aantonen ook nog eens miljoenen (of is het al miljarden) te verdienen. Nu nog vooral met gewone advertenties en banners,  het is al mogelijk om klanten te vinden met Facebook, maar het bedrijf wil meer. Het is hard op zoek naar alternatieve inkomstenbronnen en heeft daarvoor een groot scala aan plannen. 
 
Webwinkel maken met Payvment
Momenteel is een van die plannen om zich meer te richten op ecommerce. Zo is het al mogelijk om op Facebook een webwinkel te openen. Dat kun je doen via de extern ontwikkelde software van Payvment. Mooie oogschaduw, t-shirts, en zonnebrandolie zijn al te koop. Net als de games of andere aanvullingen van Facebook is het niet door Facebook zelf gemaakt maar door een extern bedrijf die een samenwerking is aangegaan met de social media website. Payvment is momenteel de bekendste aanbieder van webwinkel software op Facebook en te installeren met een druk op de knop.
 
Investeerders geloven wel in Payvment
Wij schreven al eerder over de opkomst van het fenomeen social shopping via Facebook. Payvment is al even bezig en kan vanaf de start bouwen met bijna acht miljoen dollar. Veel geld maar ze zijn enkele maanden bezig en echt geld wordt er nog niet met de eigen diensten opgehaald. Geen zorgen, investeerders hebben veel vertrouwen in het webshop software bedrijf. Gisteren werd bekend dat er wederom zes miljoen dollar extra beschikbaar is gekomen voor de verdere ontwikkeling van de software en de groei van het bedrijf. Er zitten al tientallen investeerders achter waarvan enkele van de grotere ecommerce investeringsmaatschappijen. Payvment is nog maar net begonnen en heeft zelf goede hoop dat het dé kassa van de toekomst maakt.
 
Payvment nog in de startblokken
Een echt alternatief? Nu in ieder geval nog niet en onze verwachting is dat dit voor een echte webwinkel ook niet zal gebeuren. De Facebook webwinkel software is nog in beta en wie er nu al mee stoeit merkt dat het allemaal nog behoorlijk beperkt is. Maar zelfs als het tien stappen verder is, dan blijft een webwinkel met alleen de mogelijkheden die er op korte termijn op Facebook zijn te maken, een beperkte oplossing. 
 
Webwinkels voor merchandise
Voor de meeste internetondernemers lijkt de software Payvment dus niet direct een volledig alternatief voor een webwinkel. Wie niet online verkoopt omdat al die software gewoon veel te veel gedoe is, wordt het dat misschien ooit wel maar dan is het vooral een aanraders voor bepaalde niches. Er zijn op Facebook genoeg bezoekers om een leuk klantenbestand te ontwikkelen en als je zelf een leuk T-shirt hebt ontworpen en die vooral aan bekenden wilt verkopen dan kun je dat straks met deze webshop. 
 
Maar vooral bedrijven of organisaties die zich juist niet direct op verkoop richten kan het een leuke aanvulling zijn. Te denken valt aan artiesten en bandjes die t-shirts of merchandise willen verkopen. Met de Facebook credits, likes en fanclubs die mogelijk zijn op Facebook is het ideaal voor een webwinkel die zich richt op kleine impulsieve acties, merchandise en… nou ja verdere rommel. 
 
In mijn ogen is het een kwestie van geduld voor Lady Gaga of K3 het eerste miljoen ophaalt met Facebook. 
Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten