menu

Sofort toont sterke groei in België

In mei publiceerde Sofort de recordcijfers van het eerste kwartaal en nog altijd lijken deze niet af te nemen. In Nederland is de betaaloplossing relatief onbekend omdat het moet concurreren met iDeal maar in de landen om ons heen gaat het hard. Wij spraken de countrymanager van België en Frankrijk.

Met Sofort maak je direct eenmalig geld over van bankrekening naar bankrekening. Het is een directe betaalmethode dat begin 2014 officieel is overgenomen door Klarna maar een losse zelfstandige betaaloplossing is gebleven. Voor een transactie via Sofort is geen account nodig, wel kies je tijdens het proces eerst je eigen bank waarna je in die beschermde en herkenbare omgeving eenmalig de transactie goedkeurt. In die zin is het dus een ‘iDeal-achtige’ betaaloplossing maar dan een met vierduizend Europese aangesloten banken in plaats van een handvol Nederlandse banken zoals met iDeal het geval is.

‘Sinds oprichting meer dan honderd miljoen transacties’
In Europa wordt het inmiddels door meer dan dertigduizend webshops gebruikt en heeft de betaalmethode ruim honderd miljoen transacties gefaciliteerd. In een persbericht eerder dit jaar gaf CEO Gerrit Seidel al aan dat hij van mening is dat lokale betaaloplossingen, waar dus ook iDeal onder valt, in de toekomst zullen verdwijnen. Hij gelooft er sterk in dat betaalmethodes grensoverschreidend zullen moeten werken. Mede om die reden verwacht hij dat Sofort de sterke groei nog wel even aan zal kunnen houden.

Met een vanaf-tarief van 0,9% en 0,25 euro per transactie is het in Nederland lastig om het al oudere en bekendere iDeal te beconcurreren maar in België zit de groei er lekker in vertelt Philippe Rousseau, countrymanager België en Frankrijk. In België is Sofort sinds 2010 echt serieus op de markt en naast Italië, Polen en Spanje is België één van de absolute focusmarkten van Sofort. Hier heeft het bedrijf een groei van 43%.

‘Sofort in België vooral sterke aanvulling’
De markt in België is verspreid. Je hebt MisterCash die sterk vertegenwoordigd is in België, banken hebben vaak zelf een betaaloplossing en natuurlijk zijn ook creditcardbetalingen daar populair. Aan de telefoon is Philippe nog iets genuanceerder dan zijn collega en verwacht hij niet dat Sofort die huidige betaaloplossingen zomaar zal wegnemen maar hij is ervan overtuigd dat het voor vrijwel alle Belgische webwinkels wel een goede aanvulling in de kassa is.

De groei komt natuurlijk van het salesteam van Sofort, dat webwinkels benadert om te zien of ze er wat voor kunnen betekenen. Maar Philipp geeft aan dat de markt zelf ook steeds meer Sofort integreert. Sofort is aangesloten bij een zeventigtal partners. Grotere spelers, denk aan Worldpay, Ingenico of Adyen, brengen soms tientallen nieuwe webshops per maand. Ook webwinkelsoftware-aanbieders bieden het steeds actiever aan. Daaruit komt dus een groot deel van de groei.

Net als iDeal kenmerkt Sofort zich doordat er geen refund mogelijk is vanuit de klant. De webwinkel moet een terugbetaling dus handmatig goedkeuren wat het een krachtige betaalmethode maakt voor ‘houdbare producten’. Denk aan een treinkaartje die twee uur na de aankoop al is gebruikt. In de travel-industrie zijn er veel bedrijven die graag van Sofort gebruikmaken. Ook voor webwinkels die over de grenzen verkopen is Sofort interessant. Zo is Sofort als betaalmethode marktleider in bijvoorbeeld Duitsland of Oostenrijk. Voor Belgische webshops die ook daar willen verkopen is Sofort dus belangrijk om toe te voegen. Maar ook steeds meer Belgische consumenten beginnen gebruik te maken van Sofort dus ook simpelweg binnen het reguliere binnenlandse ecommerce betalingsverkeer is Sofort groeiende.

Tags

Reacties