menu

Socialmedia bereik en cijfers volgens ShareThis

Hoe sociaal is socialmedia als Facebook en Twitter eigenlijk? ShareThis deed onderzoek en kwam met cijfers waaruit blijkt dat socialmedia netwerk Facebook de absolute winnaar is als het op delen aankomt, dat Twitter sneller kliks genereert en e-mail meer wordt gebruikt voor zakelijke links. 

Interessant nieuws, maandag op Techcrunch, die cijfers publiceerde uit een onderzoek van ShareThis. Een onderzoek onder meer dan 300 miljoen mensen wereldwijd! ShareThis laat een kijkje zien in de gemiddelde cijfers van deze gebruikers waarbij het interessant is om te zien dat socialmedia verschillende cijfers toont.

Facebook absolute kampioen in delen
Als het aankomt op het delen via de verschillende socialmedia kanalen, is Facebook internationaal de absolute kampioen. In Nederland is Facebook nog in opkomst maar inmiddels wel ook een serieuze speler om rekening mee te houden. En dat blijkt! Ongeveer 56% van alle content die via de buttons van ShareThis gedeeld worden, worden verspreid op dit socialmedia netwerk. Enorme cijfers! Meer dan de helft van de gebruikers die dus op een van die icoontjes op een website klikt, deelt het dus op Facebook.

Wel lijkt Facebook meer eenrichtingverkeer. Als we kijken naar de werkelijke verspreiding van een bericht, en alleen de acties tellen waarbij er ook werkelijk op bijvoorbeeld een link geklikt wordt, heeft Facebook nog 38% in handen.

Via ShareThis komen er meer bezoekers op een website terecht nadat iets gedeeld is op Facebook, als met email en Twitter samen. Internationaal heeft Facebook afgelopen periode duidelijk veel terrein gewonnen en is het voor webwinkels die in meerdere landen actief zijn, een socialmedia netwerk die ze niet kunnen negeren.

Kliks krijg je (ook) van Twitter
Op Facebook wordt dus relatief snel iets geplaatst maar wel net iets minder geklikt. Dit zijn cijfers die bij Twitter het beter doen. Nadat een link op Twitter is geplaatst wordt hier soms al snel tot wel vijf keer op geklikt. Tenminste, als deze link er via een ShareThis button is geplaatst en dat zijn relatief al snel blogs of andere media die hun content veel via socialmedia verspreiden.

E-mail nog steeds populair
In bovenstaande grafieken komt e-mail minder naar voren. Men knipt bij het delen van een link per email nog steeds vaak het adres uit de browser om deze simpelweg in een e-mail te plakken. Via ShareThis lijkt de populariteit van het delen via e-mail wat te dalen. Wel is goed te zien dat het meer gebruikt wordt voor zakelijke of zelfs politieke links, terwijl Facebook juist scoort op entertainment of shopping. In ieder geval is het duidelijk dat internationaal gezien, alleen een tell-a-friend button onvoldoende is geworden.

Cijfers alleen van ShareThis
Maar dat is waarschijnlijk exact wat ShareThis ons wil vertellen. Want wat wel gezegd moet worden is dat deze cijfers alleen van toepassing zijn op de cijfers die afkomstig zijn van de ShareThis buttons, en die kunnen flink verkleurd zijn. Iets waar Techcrunch helaas weinig verder over vermeldt. Want representatief voor alle socialmedia zullen ze niet zijn. Men deelt niet snel iets op YouTube via een button op een website, begint eerder zelf een discussie op een forum (van Linkedin of Hallo?) en de Google +1 button is nog niet in deze cijfers meegenomen.

En naast waarschijnlijk vertekende bereikcijfers van e-mail, die lastiger te meten zijn via ShareThis omdat niet altijd deze software hiervoor gebruikt wordt, is dit mogelijk ook bij Twitter lastiger te meten. Ook Twitterlinks worden vaker dan bijvoorbeeld bij Facebook, zelf aangemaakt. Door software als Hootsuite of een andere applicatie waarbij de deler van de content, ook zelf statistieken kan bijhouden.

Van deze vormen van sharen meet ShareThis niets.

Tags

Reacties