menu

Sociale login nog niet echt populair

Sociale login nog niet echt populairFacebook is tegenwoordig niet alleen hét portaal waar mensen online samenkomen om berichten, video’s en foto’s te delen, maar het wordt ook steeds vaker gebruikt als een manier om zich te registreren of aan te melden op een website. Maar zitten consumenten hier wel op te wachten?

MyBuys en The E-tailing Group ondervroegen in april dit jaar 1024 consumenten, die allen minstens vier keer online hadden geshopt het afgelopen jaar, daarbij meer dan 250 dollar hadden besteed en waarvan drie op de vier in het bezit is van een smartphone. Uit het onderzoek kwam onder andere naar voren dat consumenten gemakkelijk gegevens willen delen met een webwinkelier waarmee ze al eerder ‘contact hebben gehad’. De helft van de ondervraagden is bereid om informatie te delen in de hoop dat ze daarvoor een betere shop-ervaring ervoor terugkrijgen.

Anderzijds zijn er wel zorgen over het delen van persoonlijke informatie en winkelvoorkeuren via sociale netwerken. Eén op de drie heeft er geen problemen mee om op mobiele apparaten informatie te delen, als daarvoor een verbeterde persoonlijke ervaring tegenover staat. En hoewel consumenten steeds meer bekend worden met sociale login-tools en tevreden zijn met de status quo, waarderen ze nog steeds beter gebruiksgemak.

Op de vraag wat de mate van comfort was betreffende het delen van winkelvoorkeuren (zoals favoriete merken, categorieën en producten), kon onderstaande grafiek opgesteld worden. Hierbij zijn de percentages gebaseerd op het aantal keer dat het betreffende antwoord als een van de twee meest positieve naar voren kwam.

 

Social media wordt niet vertrouwd
Van de ondervraagden spendeert één op de drie een ‘significante hoeveelheid’ op Facebook, terwijl dit percentage bij YouTube (13%) en Twitter (9%) aanzienlijk lager ligt. Zestig procent van de geënquêteerden is huiverig als het aankomt op het delen van persoonlijke informatie en winkelvoorkeuren met sociale mediasites. De band met een sociaal netwerk is dus toch iets anders dan de band die ze met webwinkels hebben. Sociale netwerken moeten zich duidelijk nog bewijzen als ‘trusted partner’. Veel consumenten zijn bang dat er informatie wordt gedeeld buiten de bestaande relaties om.

Mede door de populariteit van social media, maar ook door het relatieve gemak, werken steeds meer websites en webwinkels met sociale logins: mogelijkheden voor de consument om zich aan te melden of in te loggen via hun al bestaande account bij bijvoorbeeld Facebook, Twitter of Google. Maar waar 82 procent van de ondervraagden aangaf wel eens zo’n sociale login gezien te hebben, heeft maar 36 procent op zo’n dergelijke manier ingelogd de afgelopen drie maanden.

 

Het lijkt er dus op dat de meeste shoppers tevreden zijn met de ouderwetse aanmeldopties in plaats van de relatief nieuwe sociale login-mogelijkheid. Consumenten moeten eerst nog de toegevoegde waarde zien voordat ze overstappen naar een sociale login. Dat is ook wat naar voren kwam toen werd gevraagd wat hen ervan weerhield om gebruik te maken van een sociale login. De helft gaf aan tevreden te zijn met hun huidige account en niet de behoefte te hebben om ook via sociale netwerken in te loggen.

Nadelen sociale login
Eén op de drie gaf aan zelfs geen enige waarde te zien in een dergelijke sociale login. Dertig procent antwoordde er niet op te vertrouwen dat winkeliers de informatie die ze verkrijgen dankzij zo’n sociale login in het voordeel van de consument zullen gebruiken. Twee op de tien antwoordden dat ze de ‘sociale informatie’ enkel willen delen met de Facebook-community waar ze deel van uitmaken en dus niet met derden.

Voordelen sociale login
Wat volgens de ondervraagden wel weer in het voordeel spreekt van de sociale login is dat je door gebruik te maken van de sociale login nog maar één wachtwoord hoeft te onthouden. Andere argumenten die in het voordeel van de sociale login spreken, zijn: “Hierdoor kan ik al mijn profielinformatie op één plek opslaan” (die mening werd gedeeld door 33%), “alle informatie over mijn vriendin is nu toegankelijk terwijl ik shop” (16%), het hebben van informatie over mijn online gemeenschap is ideaal voor als ik online een cadeau wil bestellen/geven” (8%) en “Ik zit vaak op Facebook, dus ik wil die informatie altijd tot m’n beschikking hebben” (4%).

Tags

Reacties