menu

Social shopper geeft meer uit

Social shopper geeft meer uitConsumenten die via social media aankopen doen in een webwinkel geven gemiddeld twee keer zoveel uit als een normale bezoeker. Het gebruik van smartphones en tablets om online aankopen te doen is daarnaast gestegen naar 13,3%, een verdubbeling ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011. Het totaal aantal online verkopen daalde licht, maar toonde in februari en maart van dit jaar alweer een herstel.

Deze cijfers komen uit de online retail marktmonitor van IBM en gaan over het eerste kwartaal van dit jaar. De populariteit van online shoppen via een mobiel apparaat is toegenomen, doordat er een steeds groter aanbod van mobiele apps en op de mobiel toegespitste websites is. Dit leidde ertoe dat in het eerste kwartaal 13,3% van alle online aankopen met een mobiel apparaat werd gedaan.

Van de totale online verkopen is 2,4% afkomstig na doorverwijzing vanaf sociale media, zoals Facebook en Twitter. De social shopper besteedt echter twee keer zoveel als een normale online shopper. Eerder zagen we al dat social media leidt tot een hogere omzet. `Voor veel consumenten zijn aanbevelingen via social media geloofwaardiger dan de advertenties die ze dagelijks proberen te negeren. Bedrijven geven aan nog veel moeite te hebben om de dialoog met klanten aan te gaan. Maar een consument die gemiddeld twee keer zoveel besteedt, toont het belang aan van luisteren naar de klant en het efficiënt inzetten van sociale kanalen", aldus IBM-marketingexpert Marcel Holsheimer.

Uit de marktmonitor werd tevens duidelijk dat consumenten steeds positiever worden over de koopervaring bij webwinkels. Consumenten zijn optimistischer over online winkelen wanneer het aankomt op het gebruiksgemak, de prijs en de bijgeleverde diensten. Aan de andere kant zijn consumenten minder te spreken over de beschikbaarheid van producten die aangeprezen worden. "Om zich te kunnen meten met hun offline concurrenten, moeten webwinkels duidelijkheid scheppen over de producten die op voorraad zijn en hun levertijden".

Tags

Reacties