menu

Social media leidt tot hogere omzet

social media leidt tot hogere omzetDe aanwezigheid van social media in de route op weg naar een bestelling leidt
tot hogere bestelwaardes dan organische zoekresultaten en
zoekmachine-advertenties tezamen. Social media blijkt ook qua omzet per
click een betere omzet-aandrijver dan traditionele kanalen als e-mail.

Afgelopen maandag heeft het nieuws dat Facebook shops tot op heden maar weinig succes weten te boeken, aardig wat discussie losgemaakt. Facebook is enorm in opkomst in ons land en iedereen die actief is in ecommerce lijkt er wel wat mee te willen. Software-bedrijven komen met heuse koppelingen, merken bouwen gigantische fanbases in ruil voor soms flinke kortingen of incentives. Allemaal voor niets, wordt nu hier en daar afgevraagd? Nee zeker niet. Social media is hot en in deze wereld is Facebook nog altijd koning.

Social media stuwt omzet op
Fans en volgers op social media zien vaker het merk, zijn er vaker positief over gestemd en eerder bereid er wat van te kopen. Wat we echter nog niet wisten was dat bestellingen van social media shoppers relatief een bijzonder hoge bestelwaarde kennen. Zelfs als je het terugrekent per klik. Het blijkt uit onderzoek van ClearSaleing (pdf) die van januari 2010 tot en met augustus 2011 meer dan 56 miljard impressies, 2,7 miljard clicks en 13 miljard dollar aan omzet in diverse ecommerce-branches onderzocht.

Een conversie die plaatsvond na social media-exposure leverde meer dan 280 dollar per bestelling op, tegenover minder dan 100 dollar per bestelling die uiteindelijk via een organische zoekopdracht werd gestart. Als er wordt gekeken naar de omzet per click, dan doet social media het met $5,24 ook beter dan e-mail ($3,18) of zoekmachine-advertenties ($4,38). Dit lijkt erop dat de intentie om te kopen hoger is voor zogeheten ‘sociaal verkeer’.

 

Veel marketeers focussen zich met hun pogingen om de conversie te verhogen vooral op de stappen die een klant kan nemen nádat hij op de website is beland. En conversie-optimalisatie op de site is natuurlijk  belangrijk om de waarde van de winkelwagen te kunnen vergroten, maar de interactie van een klant met specifieke kanalen voorafgaand aan het bezoeken van de webwinkel moet zeker ook niet uitgesloten worden.

Zo blijkt dat wanneer een advertentie het conversie-pad inzette, de gemiddelde omzet per bestelling steeg tot zo’n 206 dollar, daar waar een gemiddelde bestelling een waarde heeft van 135 dollar.

social media omzet 

ClearSaleing adviseert in hun onderzoek online marketeers meer tijd en aandacht te steken in het laten groeien van kanalen die betere klantenrelaties bewerkstelligen, zoals social media. Ook moeten ze hard blijven werken aan het online verder laten groeien en beschermen van hun merk, aangezien de meer visueel en emotioneel verbonden kanalen -zoals beeldadvertenties en social media- volgens het onderzoek aantonen dat ze flink wat invloed hebben op de totale omzet per bestelling, indien ze aanwezig zijn in het conversie-pad.

Kanttekeningen bij onderzoek?
Als we het onderzoek zo doorlezen en de grafiekjes bekijken, hebben we nog wel enkele vragen. Is er bijvoorbeeld gekeken naar het verschil tussen nieuwe en terugkerende klanten? Die laatste groep zal eerder een merk volgen op social media en hoogstwaarschijnlijk -per bestelling- meer omzet genereren dan mensen die een site voor het eerst bezoeken of er voor het eerst bestellen. Dit kan al snel voor een vertekend beeld zorgen.

Ook is niet duidelijk wat er op die social media geplaatst wordt. Wat als er nou een boel webwinkels zijn die hun duurste producten, of de producten waar ze het meest rendement op kunnen verdienen, nou via social media delen met (potentiële) klanten en de goedkopere producten, of die met een kleine marge, enkel via de organische zoekresultaten getoond worden aan de buitenwereld? Dan is het nogal logisch dat het social media-kanaal de meest omzet genereert.

Los daarvan zeggen de cijfers en het onderzoek wel iets. Namelijk dat het social media-kanaal wel degelijk een positieve invloed kan hebben op je omzet. Waar die invloed precies uit bestaat zul je nog even zelf moeten uitvogelen. Reacties zijn welkom!

Tags

Reacties