menu

Social buying: de nieuwe generatie

Social buying: de nieuwe generatie
‘Social buying’ is hot! Niet zo gek dus dat er bedrijfjes opgericht worden die zich ieder op hun eigen manier bezighouden met dit principe, waarbij groepsaankopen en tijdelijke kortingen centraal staan.

Social buying is de benaming voor een relatief nieuwe niche in de ecommerce. Het doen van aankopen in grote groepen is een van de vormen van social buying. Groupon is hier een van de bekendste voorbeelden van: een deal gaat pas door als X mensen zich er voor inschrijven. Maar ‘flash sales’ worden ook onder de noemer social buying geschaard. Ze lijken erg op de Groupon-achtige sites, maar het grote verschil is dat Groupon-achtige sites diverse producten en diensten met korting aanbieden en flash sale draait vooral om het op de korte termijn met korting aanbieden van producten, zodat die voorraad opraakt.

Social buying draait dus om de sociale factor die bij het aankopen komt kijken. Of je bent afhankelijk van andere mensen die het ook willen kopen, of je moet eerst iets delen voordat je toch aanschaf over kan gaan, of je krijgt extra korting als je het via social media deelt.

Nu heeft Mashable drie startups uitgelicht die ieder hun eigen opvatting omtrent social buying hebben omgezet in een bedrijfje. Zo is er een Twitter-achtige shoppingsite, een site die gebruikers coupons voor merken laat rondsturen en is er een website die gebruikers reizen laat financieren door gebruik te maken van hun sociale netwerken.

OpenSky
Deze shoppingsite laat aanbevelingen zien van bepaalde smaakmakers, die gebruikers kunnen volgen. Wanneer je je aanmeldt voor de site, kun je kiezen uit een lijst van zo’n zestig smaakmakers om te gaan volgen. Tussen deze mensen zitten enkele Amerikaanse beroemdheden als tv-persoonlijkheid Kristin Cavallari en tv-chef Tom Colicchio. Ook het Nederlandse fotomodel Frederique van der Wal staat sinds kort op de lijst!

Elk van hen kiest diverse producten die ze aanbevelen aan hun volgers en schrijft daar een korte motivatie bij. Per week wordt er ook een product gekozen dat dan de volgers zo’n twintig tot zestig procent korting geeft. USA Today noemde de startup op een simpele, maar duidelijke manier: “Twitter, but with shopping.” OpenSky werd gelanceerd in april en kent een groei van 50% iedere maand. In totaal zijn er nu meer dan 600.000 mensen lid van de site.

 

LikeBids
LikeBids is een soort Groupon, maar dan met een vleugje Facebook. Want deze startup geeft coupons aan mensen die ze ‘liken’ via Facebook en moedigt anderen aan dat ook te doen. Wanneer de coupon een bepaald aantal likes heeft behaald, wordt de korting gemaild naar iedereen die op de like-button heeft geklikt. Het grote voordeel hiervan is dat zelfs de gebruikers die niet zo snel linkjes en dergelijke delen via Facebook, dat nu dankzij LikeBids eerder geneigd zijn om te doen. Wat het korting gevende merk of bedrijf natuurlijk alleen maar ten goede komt.

Er komt ook nog een wedstrijd-element bij kijken, want bij iedere coupon zit een prijs voor degenen die via hun unieke url de meeste likes van anderen weet te ontfutselen. Hierdoor ben je nog meer gemotiveerd om je link/like via je Facebook-prikbord te delen met al je vrienden.

Het aanbod van LikeBids is momenteel nog vrij schaars (er zijn nu tien verschillende coupons), maar als de gebruikers de bestaande merken flink rondsturen op Facebook, dan zullen andere merken waarschijnlijk snel volgen.

 

myTab
Als je een reislustig type bent en je weet niet wat je wil voor je verjaardag, dan is myTab de ideale oplossing: je maakt een account aan, krijgt een link en deelt die met je vrienden. Zij kunnen dan op hun beurt met het virtuele geld myCash (wat door hen wel weer is betaald met echt geld) jou financieren in je poging om een reis te ondernemen.

Heb je eenmaal wat geld bij elkaar gesprokkeld, dan kan je via de site een vlucht en hotel boeken, gebaseerd en gefilterd op hoeveel myCash je bezit. Mocht je na het boeken nog wat over hebben, dan kan je dit weer teruggeven aan je vrienden.

Tags

Reacties